Logowanie do systemu przez Moduł Centralnego Logowania (MCL) może obejmować dwa etapy logowania do konta.
- W pierwszym kroku logujesz się za pomocą nazwy użytkownika (loginu) i hasła.
- W drugim kroku wprowadzasz kod wygenerowany przez aplikację na telefonie komórkowym lub komputerze. Jest to dodatkowa ochrona konta, np. w sytuacji, gdy ktoś pozna twój login i hasło.
O tym, jak krok po kroku pobrać i zainstalować wybraną aplikację na telefon lub komputer, przeczytasz poniżej.
O tym jak założyć konto MCL możesz przeczytać tutaj.
Pobranie i instalacja aplikacji do generowania kodów jednorazowych
Jak ściągnąć aplikację na telefon?
W zależności od rodzaju telefonu i jego systemu otwórz aplikację sklepu GooglePlay (Sklep Play), AppGallery lub App Store w swoim telefonie.
W głównym widoku aplikacji kliknij w wyszukiwarkę (może to być lupa lub pasek wyszukiwania z podpowiedzią: Szukaj aplikacji i gier). Wpisz nazwę autentykatora, np. Google Authenticator, Microsoft Authenticator lub FreeOTP. Kliknij przycisk Zainstaluj (lub Pobierz), aby rozpocząć proces instalacji wybranej aplikacji. Aplikacje są darmowe, więc nie dokonuj żadnych płatności.
Jeśli masz już zainstalowaną aplikację do autentykacji w swoim telefonie – otwórz ją. Aplikacja może prosić cię o ustawienie hasła, dodanie formy płatności, bądź wyświetlać instrukcję. Te kroki możesz pominąć. Przejdź do ekranu z możliwością zeskanowania kodu QR (funkcja „Zeskanuj kod QR” może się znajdować np. pod przyciskiem Dodaj kod lub w zakładce Zweryfikowane identyfikatory).
Dla ułatwienia, poniżej przedstawiamy graficzną ścieżkę pobrania Google Authenticator i Microsoft Authenticator za pomocą sklepu GooglePlay i instalacji na telefonie.
Wystarczy, że zainstalujesz jedną z aplikacji.
Jak ściągnąć aplikację na komputer?
Jeśli nie masz telefonu lub nie chcesz instalować aplikacji do generowania kodów jednorazowych na nim, możesz zainstalować dowolny program generujący kody na swoim komputerze, np. WinAuth (jeśli korzystasz z systemu Windows), Authy (dla Windows, Mac oraz urządzeń mobilnych).
Wyszukaj, ściągnij i zainstaluj wybrany program na swoim komputerze zgodnie z instrukcją producenta.
Otwórz i uruchom pobraną aplikację. Wpisz klucz lub wartości konfiguracji dostępne na stronie twojego konta MCL w zakładce Uwierzytelnianie mobilne. Znajdziesz je pod linkiem „Nie możesz zeskanować?”.
Dla ułatwienia, poniżej przedstawiamy graficzną ścieżkę instalacji i konfiguracji WinAuth dla Windows na komputerze.
Konfiguracja uwierzytelniania mobilnego na telefonie lub komputerze
Przejdź na stronę MCL (https://mcl.opi.org.pl/). Wprowadź login i hasło, a następnie kliknij przycisk „Zaloguj” (Jeśli zamiast logowania loginem i hasłem korzystasz z opcji „login.gov.pl” po wybraniu tej opcji zostaniesz przekierowany na stronę login.gov.pl, gdzie wybierzesz metodę autoryzacji np. Profil Zaufany).
Po zalogowaniu do panelu administracyjnego MCL wybierz sekcję „Uwierzytelnianie mobilne” i postępuj zgodnie z informacjami widocznymi na ekranie.
Uruchom aplikację generującą kody jednorazowe na swoim urządzeniu mobilnym lub komputerze (np. Google Authenticator, Microsoft Authenticator, WinAuth).
Korzystając z aplikacji na urządzeniu mobilnym zeskanuj kod QR widoczny w panelu administracyjnym MCL. Kod QR powinien mieścić się w widocznym okienku na telefonie.
Po udanej konfiguracji twoja aplikacja powinna wygenerować jednorazowy kod składający się z cyfr.
Wprowadzanie kodu jednorazowego
Wprowadź w panelu administracyjnym MCL jednorazowy kod wygenerowany przez aplikację na twoim telefonie lub w aplikacji na komputerze. Zatwierdź kod przyciskiem na dole ekranu.
System poinformuje cię o pomyślnym skonfigurowaniu uwierzytelniania mobilnego.
Przy kolejnym logowaniu do konta MCL twoja weryfikacja będzie opierała się na dwóch etapach:
1. Logowanie do panelu administracyjnego MCL
2. Uwierzytelnianie za pomocą kodu wygenerowanego przez aplikację
Aby dokonać uwierzytelniania, uruchom aplikację na urządzeniu mobilnym lub komputerze. Wprowadź wygenerowany kod jednorazowy w odpowiednie pole.
Jak pominąć podawanie kodu jednorazowego przy logowaniu z zaufanego urządzenia?
Jeśli chcesz pominąć podawanie kodu jednorazowego przy każdym logowaniu, zaznacz checkbox „Zapamiętaj urządzenie”. System będzie wymagał kodu przy próbie logowania się z innych urządzeń niż zapamiętane lub po upływie dłuższego czasu na urządzeniu zapamiętanym.
Potwierdź chęć zalogowania, klikając w przycisk „Zaloguj się”.
W zakładce „Zapamiętane urządzenia” możesz zapoznać się z urządzeniami, które nie wymagają podawania kodu jednorazowego przy logowaniu.
Przy każdym zapamiętanym urządzeniu znajdziesz przycisk „Usuń”, który cofa zapamiętanie. W przypadku dużej liczby urządzeń możesz skorzystać z przycisku „Zapomnij wszystkie urządzenia”.