Interpretacje ministerstwa znajdziesz w najczęściej zadawanych pytaniach.

Zakres danych projektu naukowego § 5. ust. 3, pkt 7 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2024 r. w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on jest również wymieniony w osobnym wpisie.

Dane o projektach naukowych wynikające z Rozporządzenia w sprawie POL-on z dnia 12 września 2024 r. powinien być wprowadzone do systemu POL-on w trybie bieżącym w terminie do 21 dni od zaistnienia zdarzenia (Według interpretacji ministerstwa wydarzeniem, od którego liczymy 21 dni jest data wydania decyzji w sprawie przyznanych środków lub data podpisania umowy).

Do systemu należy wprowadzić dane od 1.01.2017 r.

W związku z oddaniem modułu w czerwcu 2021 r. ministerstwo nie przewiduje sankcji za uzupełnienie danych po wyznaczonym terminie 30 czerwca 2021 r.

Aby dodać nowy projekt naukowy do wykazu, wybierz z menu POL-on 2.0 moduł Projekty naukowe.

Edycja modułu jest dostępna dla roli INST_PROJEKTY_NAUKOWE_ADM (nadanej na całość uczelni).

Kliknij w przycisk „+ Dodaj nowy projekt”, znajdujący się pod nazwą wykazu.

Dane projektu naukowego

Uzupełnij formatkę korzystając z klawiatury lub rozwijanych menu w kolejności od góry do dołu. Zacznij od informacji dotyczących danych projektu.

Błędy i braki w danych zostaną wyświetlone w postaci alertu po zapisie.

Wpisz:

  • Tytuł projektu w języku polskim i angielskim,
  • Akronim (skrót) i numer projektu (numer umowy).

Akronim i numer projektu (a także tytuł  w języku angielskim, streszczenie w języku angielskim oraz edycja konkursu) nie są wymagane rozporządzeniem. Ich pojawienie się w formatkach jako pola dodatkowe wynika z konsultacji z użytkownikami.

W polu numer projektu proponujemy wprowadzenie pierwszej instytucji finansującej.

Wskaż:

  • Czy projekt jest realizowany samodzielnie, czy przez grupę podmiotów.

Wpisz:

  • Nazwę i edycję konkursu, projektu, przedsięwzięcia. Listę aktualnych konkursów, programów lub przedsięwzięć znajdziesz w odrębnym wpisie.

Wybierz:

  • Nazwę działania lub priorytetu (jeśli dotyczy), ich listę znajdziesz w odrębnym wpisie,
  • Datę rozpoczęcia realizacji projektu,
  • Datę zakończenia realizacji projektu,
  • Czy projekt dotyczy upowszechniania nauki (tak/nie),
  • Czy projekt jest finansowany lub współfinansowany w trybie konkursowym (tak/nie).

Wprowadź:

  • Słowa kluczowe, pamiętając by po każdym słowie użyć przycisku ENTER jako separatora!
  • Streszczenie w języku polskim i angielskim (do 6000 znaków).

Niewypełnione pola obowiązkowe wyświetlą się jako alert braku/błędu danych podczas zapisu.

Instytucje finansujące

Wprowadź informacje o podmiocie finansowania. Wybierz nazwę instytucji z rozwijanego menu.

Do wyboru masz aktualne i historyczne nazwy instytucji:

  • Narodowe Centrum Nauki,
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
  • Narodową Agencję Wymiany Akademickiej,
  • Centrum Łukasiewicz,
  • Fundacja na rzecz nauki Polskiej,
  • Europejska Rada ds. Badań Naukowych,
  • Komisja Europejska,
  • MNiSW – Narodowy Program Rozwoju Humanistyki,
  • MEiN – Narodowy Program Rozwoju Humanistyki,
  • Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
  • Ministerstwo Edukacji i Nauki,
  • Fundusz Polskiej Nauki,
  • Agencja Badań Medycznych,
  • Ministerstwo Obrony Narodowej,
  • Ministerstwo Zdrowia,
  • inna.

Jeśli wybrałeś wartość „inna” wprowadź nazwę podmiotu finansującego projekt za pomocą klawiatury.

Wskaż czy jest to podmiot krajowy, czy zagraniczny.

Wprowadź:

  • Datę przyznania
  • Datę rozliczenia środków

Wybierz projekt z menu, a następnie wpisz kwoty przyznanych środków ogółem, krajowych i zagranicznych (w złotych!).

W kolejnej sekcji wprowadź dane adresowe: www oraz dokładny adres.

Możesz dodać kolejną instytucję finansującą w ramach tej samej umowy, korzystając z przycisku „Dodaj kolejną instytucję finansującą”. Uzupełnij formularz zgodnie z powyższą instrukcję.

Po wprowadzeniu danych instytucji finansującej aktywny stanie się przycisk  „Usuń ostatnią instytucję”, który pozwoli ci usunąć całą sekcję z wprowadzonymi danymi formularza.

 

Jeśli projekt jest finansowany przez dwa podmioty, to dane kolejnej instytucji finansującej należy dodać w jednym rekordzie. 

Możliwość wyszukania projektów współfinansowanych w ramach osobnej umowy w przypadku zawarcia odrębnych umów z kilkoma instytucjami finansującymi została wyłączona, obecnie rekomendujemy wyszukanie projektów powiązanych za pomocą filtra stan danych z ostrzeżeniem i usunięcie powiązania.

W przypadku projektów które charakteryzują się dwuetapową procedurą wnioskowania o finansowanie tj. wnioskowaniem wstępnym na poziomie ​międzynarodowym i ​wnioskowaniem na poziomie krajowym​ w POL-on odzwierciedlamy dane na podstawie umowy zawartej między wnioskodawcą a podmiotem krajowym (podmiot z II etapu wnioskowania o finansowanie), wskazując jako podmiot finansowania podmiot z którym jednostka podpisała ww. umowę. Projekty finansowane z POIR decyzją Ministerstwa, powinny być wskazywane jako środki krajowe. Więcej w osobnym wpisie.

Podmioty realizujące

W kolejnej sekcji dodaj informacje o podmiotach realizujących projekt.

Uwaga! Każdy podmiot realizujący jest rejestrowany osobno. Pytania z formularza dotyczą rejestrowanego podmiotu.

Zacznij od wskazania:

  • Czy lider (tak/nie)
  • Czy jednostka zagraniczna (tak/nie)
  • Czy podmiot realizujący projekt jest instytucją szkolnictwa wyższego i nauki (tak/nie).

Jeśli oznaczyłeś tak, wprowadź nazwę podmiotu realizującego projekt. System podpowie ci ją po wprowadzeniu kilku pierwszych liter zaciągając informacje z wykazu instytucji szkolnictwa wyższego i nauki POL-on. W przypadku oznaczenia nie wartość wprowadzana jest ręcznie.

Nagłówek „Liderem jest jednostka zagraniczna” pojawia się w przypadku oznaczenia odpowiedzi tak i nie wprowadzenia nazwy jednostki. Po uzupełnieniu pola z nazwą podmiotu realizującego projekt – nagłówek zmieni się na nazwę jednostki.

Przykłady rejestracji dwóch podmiotów realizujących 

  • lider zagraniczny, współrealizator uczelnia
Lider Współrealizator
Czy lider Tak Nie
Czy jednostka zagraniczna Tak Nie
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki Nie Tak
Nazwa podmiotu realizującego projekt Wpisywana ręcznie Z POL-on
  • lider uczelnia, współrealizator zagraniczny

Jeśli współrealizator jest podmiotem zagranicznym – nie ma obowiązku rejestrować tego faktu w systemie (Rozporządzenie w sprawie POL-on § 5. ust. 3, pkt 8, c) wymaga podania nazwy podmiotów współrealizujących projekt, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

Lider
Czy lider Tak
Czy jednostka zagraniczna Nie
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki Tak
Nazwa podmiotu realizującego projekt Z POL-on
  • lider uczelnia, współrealizator inna uczelnia
Lider Współrealizator
Czy lider Tak Nie
Czy jednostka zagraniczna Nie Nie
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki Tak Tak
Nazwa podmiotu realizującego projekt Z POL-on Z POL-on
  • lider uczelnia, współrealizator podmiot krajowy (nie uczelnia)
Lider Współrealizator
Czy lider Tak Nie
Czy jednostka zagraniczna Nie Nie
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki Tak Nie
Nazwa podmiotu realizującego projekt Z POL-on Wpisywana ręcznie
  • lider podmiot krajowy (nie uczelnia), współrealizator uczelnia
Lider Współrealizator
Czy lider Tak Nie
Czy jednostka zagraniczna Nie Nie
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki Nie Tak
Nazwa podmiotu realizującego projekt Wpisywana ręcznie Z Pol-on

W sekcji Środki finansowe podmiotu realizującego projekt wprowadź wartość wkładu własnego. Następnie kliknij w przycisk „+Dodaj środki finansowe”. Uzupełnij formatkę wprowadzając dla danej instytucji finansującej projekt:

  • środki krajowe,
  • środki zagraniczne,
  • środki ogółem.

Wartości należy podać w złotych. Nie zapomnij zatwierdzić wprowadzonych danych za pomocą znacznika zapisu, znajdującego się po prawej stronie.

Jeśli nazwa podmiotu nie jest możliwa do wyboru – oznacza to, że nie została wprowadzona w sekcji „Instytucja finansująca projekt”. Przejdź do sekcji i wprowadź jej dane.

W kolejnym kroku dodaj informacje o dyscyplinie. Kliknij w przycisk „+Dodaj dyscyplinę”, a następnie wybierz dyscyplinę z rozwijanego menu, wprowadź jej udział procentowy w projekcie. Zapisz dane znacznikiem zapisu.

Aktualnie w module Projekty naukowe można wskazać dyscyplinę zarówno ze starej, jak i nowej klasyfikacji.

Wprowadź wszystkie dyscypliny projektu, korzystając z przycisku „+ Dodaj dyscyplinę”. Pamiętaj, że udział procentowy wszystkich wprowadzonych dyscyplin musi sumować się do 100% w obrębie instytucji realizującej.

Kierownik podmiotu

Proces dodawania kierownika podmiotu, edycja oraz usuniecie wprowadzonych informacji zostały omówione w osobnym wpisie.

Jeśli kierownik jest pracownikiem lub doktorantem twojej jednostki dokonaj jego powiązania z danymi wprowadzonymi do POL-on.

Powiązanie kierownika z pracownikiem lub doktorantem twojej jednostki jest wymagane na potrzeby ewaluacji.

Uzupełnianie lub poprawa danych (edycja)

Zapisany rekord możesz odszukać z wykorzystaniem filtrów, edytować w celu uzupełnienia lub korekty danych.

Korzystając z filtrów zestawienia możesz odnaleźć rekordy, które mają niepoprawnie uzupełnione dane (Status – niepoprawny). Po odnalezieniu rekordu przejdź do jego danych szczegółowych. Kliknij w belkę z informacją „Dane wymagają poprawy lub uzupełnienia” w celu zapoznania się z komunikatami o błędach.

Następnie przejdź do odpowiednich sekcji – popraw lub uzupełnij dane. Nie zapomnij o ich zapisaniu.

Uzupełnij dane, aż uzyskasz informację o ich poprawności.