Kiedy należy zarejestrować postępowanie?
§ 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ws. POL-on stanowi, że rektor, rektor uczelni prowadzonej przez kościół lub inny związek wyznaniowy, dyrektor instytutu PAN, dyrektor instytutu badawczego, dyrektor instytutu międzynarodowego i przewodniczący Rady Doskonałości Naukowej: wprowadza dane do bazy dokumentów w postępowaniach awansowych w terminie 30 dni od dnia powołania komisji habilitacyjnej.
Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, powyższy 30-dniowy obligatoryjny termin na wprowadzenie danych postępowania o nadanie stopnia doktora habilitowanego do POL-onu, powinien być liczony od dnia po upływie 4 tygodni, o których mowa w art. 221 ust. 2 ustawy 2.0 (w tym terminie podmiot może nie wyrazić zgody na przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego i zwrócić wniosek do RDN).
Jeśli jednak podmiot habilitujący podejmie wcześniej oficjalną decyzję o przeprowadzeniu postępowania o nadanie stopnia doktora habilitowanego, to można zarejestrować postępowanie w POL-onie wcześniej, tj. przed upływem 4 tygodni, o których mowa w art. 221 ust. 2 ustawy 2.0. Podmiot może zarejestrować postępowanie w dowolnym momencie od jego wszczęcia, byle przed upływem 30 dni liczonych od dnia powołania komisji habilitacyjnej.
Natomiast w przypadku postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, w którym (pierwszy) podmiot habilitujący wskazany przez kandydata odmówił jego przeprowadzenia, podmiot ten nie rejestruje postępowania awansowego. 30-dniowy obligatoryjny termin na wprowadzenie danych do Postępowań awansowych powinien być w tym wypadku liczony w drugim wyznaczonym podmiocie, od dnia powołania komisji habilitacyjnej. Podmiot ten nie może już bowiem odmówić przeprowadzenia postępowania.
Rejestracja postępowania
Aby zarejestrować postępowanie o nadanie stopnia doktora habilitowanego, wejdź do modułu Postępowania awansowe. Dokładny opis zawartości modułu i jego wyglądu znajduje się tutaj. Kliknij w przycisk „Dodaj postępowanie”. Z rozwijanej listy wybierz opcję „o nadanie stopnia doktora habilitowanego”. Wypełnij formularz rejestracji zgodnie z poniższymi wskazówkami.
Podaj pochodzenie osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego. Wpływa ono na wymagalność danych identyfikacyjnych. Dla osoby będącej obywatelem polskim wymagane jest podanie numeru PESEL. Dla osoby niebędącej obywatelem polskim wymagane jest podanie numeru PESEL lub, w przypadku jego braku, danych wybranego dokumentu tożsamości.
Podaj dane osobowe – pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe.
Podaj dziedzinę i dyscyplinę, w których osoba ubiega się o stopień. Obydwa pola są obowiązkowe.
Zatwierdź przyciskiem „Zapisz”.
Postępowanie zostanie zarejestrowane. W zakładce „O osobie” wyświetlają się dane identyfikacyjne i dane osobowe osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego. Natomiast informacje o dziedzinie i dyscyplinie, w której osoba ubiega się o stopień są widoczne w zakładce „Dane postępowania”.
Po zarejestrowaniu postępowania zobaczysz komunikat: „Dokument jest niepoprawny i niekompletny – wymaga uzupełnienia i poprawy danych”. Wynika to z nowego podejścia do rejestracji danych w POL-onie. Zgodnie z tym podejściem, do zarejestrowania postępowania w module Postępowania awansowe wystarczy podać minimalny zakres danych. Następnie zarejestrowany dokument jest weryfikowany pod kątem poprawności i kompletności danych. W razie potrzeby system wyświetla komunikat o niepoprawnym i/lub niekompletnym dokumencie, wskazując, które pola wymagają uzupełnienia lub poprawy (jest to tzw. walidacja miękka). Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Aby sprawdzić, które dokładnie dane są niepoprawne i/lub niekompletne, kliknij w belkę z komunikatem. Rozwinie się lista z komunikatami szczegółowymi, kodami błędów i wskazaniem, w których znajdują się zakładkach. Miejsca te są dodatkowo oznaczone czerwonymi trójkątami ostrzegawczymi, a tytuły zakładek, w których występują, są czerwone. Po uzupełnieniu/poprawieniu wymaganych danych pojawi się zielony komunikat i stan dokumentu zmieni się na „poprawny”.
W następnej kolejności należy wypełnić pozostałe zakładki dotyczące postępowania. O tym, jak to zrobić, przeczytasz w osobnych wpisach Pomocy.