Wstęp
Poniższe informacje są skierowane do uczelni, w których w wyniku migracji ze starego systemu POL-on do nowego nastąpiła automatyczna konwersja stanowisk na stanowiska z nowej siatki (wynikającej z ustawy 2.0). Konwersja ta nie miała miejsca w instytutach ani w innych typach podmiotów. W związku z potrzebą uporządkowania stanu warunków zatrudnienia, które są związane ze stanowiskami pochodzącymi z nowej siatki stanowisk przekonwertowanymi automatycznie podczas migracji, zostały dostarczone techniczne usługi API REST opisane poniżej.
Istota problemu
W styczniu 2020 r. nastąpiła migracja danych pracowniczych ze starego systemu POL-on do nowego. W trakcie migracji do nowego systemu, w przypadku uczelni, z mocy prawa stanowiska i grupy pracownicze stały się automatycznie stanowiskami i grupami określanymi przez nową ustawę według poniższego klucza:
- stanowisko „profesor zwyczajny” stało się stanowiskiem „profesor”,
- stanowiska „profesor nadzwyczajny” i „profesor wizytujący” stały się stanowiskiem „profesor uczelni”,
- stanowiska z grupy „naukowo-dydaktycznej” stały się odpowiednimi stanowiskami z grupy „badawczo-dydaktycznej”,
- stanowiska z grupy „naukowej” stały się odpowiednimi stanowiskami z grupy „badawczej”.
W celu zdjęcia z uczelni obciążeń związanych z koniecznością aktualizacji nowych form zatrudnienia, OPI PIB przeprowadziło automatyczną konwersję stanowisk i grup stanowisk podczas procesu migracji. Założenia automatycznej konwersji zakładały, iż powyższe stanowiska i grupy będą dotyczyć zatrudnień na stanowiskach trwających w dniu 2018-10-01 (oraz późniejszych). Wcześniej zakończone „stanowiska” (przed 2018-10-01) pozostają na „starych” grupach i stanowiskach.
Problem konwersji, który wystąpił w trakcie tego procesu, dotyczy tych stanowisk, które rozpoczęły się przed dniem 2018-10-01 i trwały w tym dniu. System w takim przypadku nie podzielił automatycznie warunku zatrudnienia na dwie części: przed 2018-10-01 na starym stanowisku/grupie i od dnia 2018-10-01 na „nowym” stanowisku/grupie.
Stanowiska z powyższych przykładów rozpoczęte w dniu 2018-10-01 (lub później) nie wymagają korekt.
Zakres stanowisk, których dotyczą procedury porządkowe
ID stanowiska | Nazwa stanowiska | Grupa stanowisk |
147 | Adiunkt | Pracownik badawczo-dydaktyczny |
148 | Asystent | Pracownik badawczo-dydaktyczny |
176 | Inne | Pracownik badawczo-dydaktyczny |
149 | Profesor | Pracownik badawczo-dydaktyczny |
150 | Profesor uczelni | Pracownik badawczo-dydaktyczny |
143 | Adiunkt | Pracownik badawczy |
144 | Asystent | Pracownik badawczy |
175 | Inne | Pracownik badawczy |
145 | Profesor | Pracownik badawczy |
146 | Profesor uczelni | Pracownik badawczy |
160 | Profesor | Pracownik dydaktyczny |
161 | Profesor uczelni | Pracownik dydaktyczny |
240 | Docent | Pracownik badawczo-dydaktyczny |
Możliwe strategie
W związku z tym, że podejście do uporządkowania problemu w każdym z podmiotów może być różne dostarczyliśmy dwie odrębne usługi, z których każda realizuje odrębną strategię, opisaną poniżej. Szczegółowy sposób skorzystania z każdej z usług został opisany w dalszej części tego dokumentu.
Strategia 1
Pierwsza strategia zakłada usunięcie warunków zatrudnienia, w których stanowiska podczas migracji zostały automatycznie przekonwertowane na stanowiska z nowej siatki. W tej strategii zakłada się, że po usunięciu z systemu takich warunków podmiot zarejestruje za pomocą masowego importu kompletny, poprawny stan warunków zatrudnienia.
Strategia powyższa jest zalecana, jeśli zależy nam na usunięciu z systemu wadliwych stanowisk, które blokują poprawny import, a następnie wgraniu poprawnej wersji tych stanowisk za pomocą masowych importów z własnego systemu. W tym wypadku wymagane jest, aby uczelnia posiadała we własnych wewnętrznych systemach „poprawne” i kompletne dane o stanowiskach, które zastąpią dane usuwane.
Jej zaletą jest to, iż zlikwiduje problematyczne zapisy i umożliwi wprowadzenie poprawnego stanu.
Wadą jest to, iż jest to proces dwuetapowy i wymaga posiadania przez podmiot pełnej historii warunków zatrudnienia tak, aby można było odtworzyć poprawny stan.
Szczegółowy opis usługi realizującej strategię 1 znajdziesz tutaj.
Strategia 2
Strategia ta polega na kompleksowym uprządkowaniu warunków zatrudnienia, których dotknął problem migracyjny. Uruchomienie tej strategii spowoduje, że zmigrowane warunki zatrudnienia zostaną odpowiednio podzielone na część starą, sprzed dnia 2018-10-01, oraz nową rozpoczynającą od tego dnia.
Zaletą tego podejścia jest kompleksowe wykonanie porządków z problematycznymi stanowiskami. Problemem może być to, że stan stanowisk objętych tym porządkowaniem będzie odzwierciedlać stan w chwili wykonania usługi. Jeśli system bazowy/źródłowy podmiotu posiada inne dane, to mogą się pojawiać konflikty. Konflikty mogą się pojawić szczególnie na dacie przecięcia warunków zatrudnienia, ponieważ w tym wypadku usługa przyjmuje jedną datę dla wszystkich stanowisk objętych porządkowaniem. Jeśli więc w danym podmiocie są wyjątki dla niektórych pracowników i daty przecięcia są różne, to takie przypadki należy obsłużyć korygując je „ręcznie”.
Szczegółowy opis usługi realizującej strategię 2 znajdziesz tutaj.
Niezbędne role w systemie
Obie usługi mogą zostać wywołane jedynie przez użytkownika z uprawnieniami INST_PR w danym podmiocie.
Weryfikacja stanu stanowisk przed i po uporządkowaniu danych
W ostatnim czasie w nowym POL-onie został dostarczony moduł Raporty z możliwością wygenerowania zestawień z modułu Pracowników. Mogą one posłużyć do weryfikacji stanów sprzed operacji usunięcia warunków zatrudnienia oraz po wgraniu importu XML. Zestawienie na dzień bieżący zawiera odpowiednie dane do przeprowadzenia porównania i dostępne jest również na maszynie DEMO.
Wywołanie usług w trybie kolejki
Ze względu na skomplikowane wyliczenia, które są udziałem obu usług, procedury te powinny być wywoływane w trybie kolejki. Opis wywołania poszczególnych usług w trybie kolejki znajduje się poniżej, przy opisie szczegółowym każdej z usług. Każda z usług może się wykonywać około godziny (w zależności od trybu), dlatego bezwzględnie należy użyć mechanizmu kolejki. Wywołanie w trybie kolejki pozwala na śledzenie statusów procesu na dowolnym etapie aż do zakończenia.
Dodatkowe materiały
Opis autoryzacji i użycia narzędzia POSTMAN znajduje się tutaj: Dokumentacja API dla POL-on 2.0.
W tej lokalizacji znajdują się także filmy instruktażowe oraz dokument z przykładami: https://polon.nauka.gov.pl/pomoc/wp-content/uploads/2019/11/API-REST-v4.docx.
Dokument do pobrania
Pełen dokument dotyczący procedury rozwiązania problemu migracyjnego wraz ze szczegółowymi opisami usług w ramach obydwu dostępnych strategii możesz pobrać tutaj: Procedury rozwiązania problemu migracyjnego_11.12.2020.
Zobacz też:
Siatka stanowisk