Z tego wpisu dowiesz się jak osoba z rolą edycyjną do modułu projekty naukowe może dodać nowy rekord do wykazu, a także jakie informacje o instytucji finansującej i podmiotach realizujących projekt są wymagane.
Zaloguj się do POL-on 2.0. Wybierz z menu moduł Projekty naukowe [1]. Przejdź do zestawienia projektów w twoim podmiocie [2].
Kliknij w przycisk „+ Dodaj nowy projekt” [3].
Na rejestrację projektów masz czas do 21 dni od daty wydania decyzji w sprawie przyznanych środków lub daty podpisania umowy.
Jeśli chcesz uzupełnić projekty rekordów wprowadzonych do POL-on 1, dla których data rozpoczęcia projektu jest równa lub większa od 1.01.2017 r. zapoznaj się z instrukcją migracji tutaj.
Jeśli masz wątpliwości jakie projekty należy zarejestrować w wykazie przejdź do sekcji Materiały dodatkowe (na końcu wpisu) i zapoznaj się z listą projektów, które nie podlegają rejestracji.
W przypadku projektów z dwuetapową procedurą wnioskowania o finansowanie (wnioskowaniem wstępnym na poziomie międzynarodowym i wnioskowaniem na poziomie krajowym) w POL-on odzwierciedlamy dane na podstawie umowy zawartej między wnioskodawcą a podmiotem krajowym (podmiot z II etapu wnioskowania o finansowanie), wskazując jako podmiot finansowania podmiot z którym jednostka podpisała ww. umowę. Projekty finansowane z POIR decyzją Ministerstwa, powinny być wskazywane jako środki krajowe. Więcej tutaj.
Dane projektu
Wpisz obowiązkowo:
- Tytuł projektu w języku polskim (do 1000 znaków) [1].
Jeśli chcesz możesz także wprowadzić:
- Tytuł projektu w języku angielskim,
- Akronim (skrót) i numer projektu (numer umowy).
Wskaż:
- Czy projekt jest realizowany samodzielnie, czy przez grupę podmiotów [2].
- Nazwę i edycję konkursu, projektu, przedsięwzięcia [3].
Jeśli nie znajdziesz przedsięwzięcia na rozwijanej liście. Wskaż wartość „Inna” [4], a następnie wprowadź nazwę w polu poniżej [5].
W przypadku niektórych przedsięwzięć będziesz mógł wskazać „Nazwę działania lub priorytetu”.
Listę aktualnych konkursów, programów lub przedsięwzięć oraz listę nazwę działania lub priorytetu znajdziesz w pliku tutaj.
Wskaż:
- Datę rozpoczęcia realizacji projektu,
- Datę zakończenia realizacji projektu,
- Czy projekt dotyczy upowszechniania nauki (tak/nie),
- Czy projekt jest finansowany lub współfinansowany w trybie konkursowym (tak/nie).
Wprowadź obowiązkowo:
- Słowa kluczowe,
- Streszczenie w języku polskim – nie dłuższe niż 6000 znaków ze spacjami.
Jeśli wprowadzasz słowo kluczowe po raz pierwszy użyj przycisku ENTER jako separatora! [1]
Jeśli słowo kluczowe było już wcześniej użyte, zostanie ci podpowiedziane jako wartość słownikowa [2].
Jeśli chcesz możesz wprowadzić również streszczenie w języku angielskim (do 6000 znaków).
Pozycje obowiązkowe zostały oznaczone gwiazdką (*). Jeśli pominiesz pole obowiązkowe, to po zapisie zostanie ono oznaczone alertem braku/błędu danych.
Instytucje finansujące
Dane instytucji finansującej
Wybierz nazwę instytucji finansującej [1] z rozwijanego menu.
Do wyboru masz aktualne i historyczne nazwy instytucji:
- Narodowe Centrum Nauki,
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
- Narodową Agencję Wymiany Akademickiej,
- Centrum Łukasiewicz,
- Fundacja na rzecz nauki Polskiej,
- Europejska Rada ds. Badań Naukowych,
- Komisja Europejska,
- MNiSW – Narodowy Program Rozwoju Humanistyki,
- MEiN – Narodowy Program Rozwoju Humanistyki,
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
- Ministerstwo Edukacji i Nauki,
- Fundusz Polskiej Nauki,
- Agencja Badań Medycznych,
- Ministerstwo Obrony Narodowej,
- Ministerstwo Zdrowia,
- Inna.
Wskaż rodzaj instytucji finansującej (krajowa, zagraniczna, międzynarodowa).
Jeśli nie znajdziesz instytucji na rozwijanej liście. Wskaż wartość „Inna” [2], a następnie wprowadź nazwę w polu poniżej [3].
Wprowadź:
- Datę przyznania (zawarcia umowy lub decyzji o finansowaniu),
- Datę rozliczenia środków.
Wybierz źródło finansowania z rozwijanego menu [1].
Następnie wpisz kwoty przyznanych środków ogółem, krajowych i zagranicznych (w złotych!).
Jeśli nie znajdziesz projektu wskaż wartość „Inne” [2] i wprowadź źródło finansowania samodzielnie [3].
Dane adresowe
Jeśli wskazałeś instytucję finansującą z rozwijanego menu, jej dane adresowe powinny zostać wprowadzone przez system. W przypadku instytucji rejestrowanej samodzielnie wprowadź dane adresowe: www oraz dokładny adres. Dane te są obowiązkowe.
Jeśli projekt jest finansowany przez kilka instytucji finansujących, użyj przycisku przycisku „Dodaj kolejną instytucję finansującą” i wprowadź dane kolejnej instytucji [1] zgodnie ze ścieżką omówioną powyżej.
Po wprowadzeniu kolejnej instytucji finansującej aktywny stanie się przycisk „Usuń ostatnią instytucję” [2]. Za jego pomocą możesz usunąć całą sekcję z wprowadzonymi danymi.
Podmioty realizujące projekt
Każdy podmiot realizujący jest rejestrowany osobno. Zgodnie z zapisami prawa rejestrowaniu podlegają liderzy (krajowi i zagraniczni) oraz podmioty współrealizujące projekt mające siedzibę na terytorium RP.
Dane o podmiotach realizujących projekt
Wskaż informacje dotyczące rejestrowanego podmiotu realizującego:
- Czy lider (tak/nie)
- Czy jednostka zagraniczna (tak/nie)
- Czy podmiot realizujący projekt jest instytucją szkolnictwa wyższego i nauki (tak/nie).
Jeśli oznaczyłeś tak [1] (realizator należy do polskiego systemu szkolnictwa wyższego i nauki) wprowadź nazwę podmiotu realizującego projekt [2]. System podpowie ci ją po wprowadzeniu kilku pierwszych liter zaciągając informacje z wykazu instytucji szkolnictwa wyższego i nauki POL-on.
W przypadku oznaczenia nie [3] wprowadź nazwę samodzielnie [4].
Jeśli masz wątpliwości jak należy zarejestrować dane o podmiotach realizujących projekt przejdź do sekcji Materiały dodatkowe (na końcu wpisu) i zapoznaj się z Przykładami rejestracji dwóch podmiotów realizujących.
Środki finansowe podmiotu i środki przyznane
Wprowadź wartość wkładu własnego [1]. Kliknij w przycisk „+Dodaj środki finansowe” [2].
Uzupełnij formatkę wprowadzając dla danej instytucji finansującej projekt (w złotych):
- środki krajowe,
- środki zagraniczne,
- środki ogółem.
Wskaż instytucję finansującą [3], a następnie zapisz dane za pomocą znacznika zapisu, znajdującego się po prawej stronie [4].
Jeśli nie możesz wskazać nazwy instytucji – oznacza to, że nie została wprowadzona w sekcji „Instytucja finansująca projekt”. Przejdź do sekcji i wprowadź jej dane.
Dyscyplina/y
Kliknij w przycisk „+Dodaj dyscyplinę” [1]. Wybierz dyscyplinę z rozwijanego menu [2].
Możesz wskazać dyscyplinę zarówno ze starej, jak i nowej klasyfikacji.
Wprowadź udział procentowy dyscypliny w projekcie [3]. Zapisz dane znacznikiem zapisu [4].
Ponów opisaną ścieżkę, jeśli potrzebujesz dodać kilka dyscyplin.
Udział procentowy wszystkich dyscyplin musi sumować się do 100% w obrębie instytucji realizującej.
Kierownik
Kliknij w przycisk „+ Dodaj kierownika” [1].
Wskaż rodzaj kierownika. Do wyboru masz pola [2]:
- Kierownik projektu,
- Kierownik zespołu badawczego,
- Kierownik z zagranicy,
- Projekt bez kierownika.
Jeśli wskażesz Kierownik z zagranicy lub Projekt bez kierownika pola z danymi staną się nieaktywne.
Rozporządzenie wskazuje zakres do rejestracji kierownika. Podaj:
- imię i nazwisko kierownika projektu oraz okres kierowania projektem – w przypadku podmiotu będącego liderem grupy podmiotów realizującej projekt,
- imię i nazwisko kierownika zespołu badawczego – w przypadku podmiotu współrealizującego projekt.
Nie rejestruj członków zespołu!
Jeśli kierownik nie jest pracownikiem lub doktorantem twojej jednostki wprowadź zapisz dane znacznikiem zapisu [3].
Jeśli kierownik jest pracownikiem lub doktorantem twojej jednostki powiąż go z rekordem w wykazie POL-on za pomocą ikony lupy [4].
Powiązanie kierownika z pracownikiem lub doktorantem twojej jednostki jest wymagane na potrzeby ewaluacji.
Możesz też najpierw kliknąć w lupę, a dane osobowe wprowadzić w wyświetlone okno. Przeszukiwanie wykazu pracowników rozpocznie się po kliknięciu w przycisk „Szukaj”.
System przeszuka wykaz pracowników i osób ubiegających się o stopień doktora twojej jednostki. Jeśli odnajdzie pasujące rekordy wyświetli je w odpowiedniej sekcji (Doktoranci, Pracownicy).
Wskaż rekord do powiązania [3] i kliknij w przycisk „Zapisz” [4]. Po powiązaniu w polu Osoba szkolnictwa wyższego i nauki pojawi się informacja pracownik, doktorant lub pracownik/doktorant.
Jeśli projekt jest realizowany przez kilka podmiotów, użyj przycisku „Dodaj kolejną instytucję realizującą” i wprowadź dane kolejnej instytucji [1] zgodnie ze ścieżką omówioną powyżej.
Po wprowadzeniu kolejnej instytucji realizującej aktywny stanie się przycisk „Usuń ostatnią instytucję” [2]. Za jego pomocą możesz usunąć całą sekcję z wprowadzonymi danymi.
Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych informacji zapisz całość formularza [3].
Materiały dodatkowe
Projekty, które nie podlegają rejestracji
Zgodnie z interpretacjami ministerstwa projekty i inicjatywy, które nie podlegają rejestracji w module Projekty naukowe to:
- Projekty dydaktyczne (np. Erasmus +),
- Projekty finansowane z subwencji (projekty wewnętrzne podmiotu),
- Projekty finansowane z subwencji ministerialnej (tzw. badania statutowe),
- Projekty finansowane z dotacji celowej,
- Projekty dotyczące zwiększenia subwencji – Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (IDUB),
- Projekty stypendialne (np. stypendium Start finansowane z Fundacji na rzecz Nauki Polskiej – FNP),
- Przedsięwzięcia wspierające finansowo naukowców (np. projekty MEiN: Premia na horyzoncie, Granty na granty – promocja jakości),
- Projekty na utrzymanie infrastruktury (np. NCBiR),
- Projekty na utrzymanie specjalnego urządzenia badawczego (SPUB),
- Projekty wymiany bilateralnej naukowców (np. NAWA Polonium),
- Usługi spoza systemu polskiego szkolnictwa wyższego i nauki (rejestrujemy je świadczone na zlecenie podmiotów w module Dane finansowe instytucji).
Przykłady rejestracji dwóch podmiotów realizujących
- lider zagraniczny, współrealizator uczelnia
Lider | Współrealizator | |
---|---|---|
Czy lider | Tak | Nie |
Czy jednostka zagraniczna | Tak | Nie |
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki | Nie | Tak |
Nazwa podmiotu realizującego projekt | Wpisywana ręcznie | Z POL-on |
- lider uczelnia, współrealizator zagraniczny
Jeśli współrealizator jest podmiotem zagranicznym – nie rejestruj jego danych. Zgodnie z zapisami prawa (Rozporządzenie w sprawie POL-on § 5. ust. 3, pkt 7, lit. i) sprawozdajemy nazwy podmiotów współrealizujących projekt, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Lider | |
---|---|
Czy lider | Tak |
Czy jednostka zagraniczna | Nie |
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki | Tak |
Nazwa podmiotu realizującego projekt | Z POL-on |
- lider uczelnia, współrealizator inna uczelnia
Lider | Współrealizator | |
---|---|---|
Czy lider | Tak | Nie |
Czy jednostka zagraniczna | Nie | Nie |
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki | Tak | Tak |
Nazwa podmiotu realizującego projekt | Z POL-on | Z POL-on |
- lider uczelnia, współrealizator podmiot krajowy (nie uczelnia)
Lider | Współrealizator | |
---|---|---|
Czy lider | Tak | Nie |
Czy jednostka zagraniczna | Nie | Nie |
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki | Tak | Nie |
Nazwa podmiotu realizującego projekt | Z POL-on | Wpisywana ręcznie |
- lider podmiot krajowy (nie uczelnia), współrealizator uczelnia
Lider | Współrealizator | |
---|---|---|
Czy lider | Tak | Nie |
Czy jednostka zagraniczna | Nie | Nie |
Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki | Nie | Tak |
Nazwa podmiotu realizującego projekt | Wpisywana ręcznie | Z Pol-on |
Podstawy prawne:
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668) – Art. 346 ust. 1 pkt 5.
Rozporządzenie Ministra Nauki z dnia 12 września 2024 r. w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on (Dz.U. 2024 poz.1403) –§ 5 ust. 3 pkt 7.