Z tego artykułu dowiesz się jak osoba z rolą edycyjną do modułu Baza dokumentów planistyczno-sprawozdawczych (INST_FIN) może wypełnić i wysłać sprawozdanie z wykorzystania subwencji. 

Podmioty zobowiązane do złożenia sprawozdania 

  • uczelnie publiczne (akademickie i zawodowe) nadzorowane przez: 
  1. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 
  2. Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, 
  3. Ministra Infrastruktury, 
  4. Ministra Obrony Narodowej, 
  5. Ministra Sprawiedliwości, 
  6. Ministra Zdrowia. 
  • 6 uczelni kościelnych, które otrzymują subwencję na zasadach uczelni publicznych, tj.: 
  1. Akademia Katolicka w Warszawie,  
  2. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II,  
  3. Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu,  
  4. Prawosławne Seminarium Duchowne w Warszawie,  
  5. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie,  
  6. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. 
  • uczelnie niepubliczne
  • instytuty naukowe PAN 
  • instytuty badawcze 
  • Polska Akademia Umiejętności 

Termin złożenia sprawozdania z wykorzystania subwencji (według stanu na dzień 31.12.2024 r.) upływa: 30 czerwca 2025 r. Niezbędna jest do tego rola edycyjna do modułu INST_FIN nadana na całość podmiotu. 

Uzupełnienie sprawozdania 

Zaloguj się do systemu. Wybierz moduł Baza dokumentów planistyczno-sprawozdawczych [1]. Ustaw właściwy rok sprawozdawczy [2], a następnie przejdź do wybranego sprawozdania [3]

Jeśli twój podmiot nie składa sprawozdania, zaznacz checkbox znajdujący się pod nazwą sprawozdania [1], a następnie potwierdź decyzję, korzystając z przycisku „Zaznacz” [2]. Status sprawozdania zmieni się na „Brak danych do zaraportowania”. 

Jeśli twój podmiot należy do grupy podmiotów zobowiązanych do złożenia sprawozdania uzupełnij formularz. Przejedź w dół ekranu. 

Od roku sprawozdawczego 2024 sprawozdanie z wykorzystania subwencji składa się z dwóch działów: 

  • Sprawozdanie z wykorzystania subwencji 
  • Informacje uzupełniające do sprawozdania z wykorzystania subwencji 

Przed wprowadzeniem wartości do formularza zapoznaj się z wytycznymi merytorycznymi! Link do objaśnień znajdziesz poniżej w części Wytyczne merytoryczne. Możesz też skorzystać z linku dostępnego na interfejsie nad formularzem sprawozdania [1]

Aby wyedytować sprawozdanie wybierz dział [2] (Sprawozdanie z wykorzystania subwencji lub Informacje uzupełniające do sprawozdania z wykorzystania subwencji ), a następnie kliknij w przycisk „Uzupełnij” [3].  

Wprowadź wartości w puste pola w formularzu wybranego działu [1] i zapisz je [2]

Wytyczne merytoryczne 

Tutaj możesz pobrać plik z objaśnieniami dotyczącymi uzupełnienia sprawozdania. 

Wytyczne techniczne 

  • W przypadku braku wartości do zaraportowania wpisz zero (0,0) przy właściwej pozycji.  
  • Wprowadź liczby w tysiącach złotych z z jednym znakiem po przecinku
  • Aby dodać nakład w części E sprawozdania z wykorzystania subwencji, kliknij w przycisk „Dodaj nakład” [1]. Podaj szczegóły środków oraz ich wartość [2]. Nie zapomnij zapisać formularza! Dodany nakład możesz usunąć za pomocą ikony śmietnika [3].
  • Aby skorygować sprawozdanie po zapisie użyj przycisku „Koryguj”. Opcja korekty będzie dostępna do czasu wysłania sprawozdania.

Zatwierdzenie i wysłanie sprawozdania 

Po uzupełnieniu wszystkich części sprawozdania możesz zatwierdzić dane sprawozdania [1]

System sprawdzi czy uzupełniłeś dane we wszystkich częściach oraz czy w podsumowaniu zostały podane dane osoby do kontaktu w sprawie sprawozdania. 

Jeśli nie dodałeś wcześniej danych osoby do kontaktu, musisz je uzupełnić w tym momencie. W tym celu przejdź do zakładki Podsumowanie [2]

W sekcji dane osoby do kontaktu użyj przycisku „Koryguj” [3]

Wprowadź dane osobowe i kontaktowe pracownika swojego podmiotu, a następnie użyj przycisku zapisu [4]

Po pomyślnym przejściu walidacji możesz zatwierdzić sprawozdanie. Zatwierdzenie sprawozdania spowoduje zmianę statusu i zablokuje możliwość edycji danych.  

Po zatwierdzeniu sprawozdania możesz pobrać dane do pliku [1] oraz wygenerować oświadczenia o zgodności danych w sprawozdaniu ze stanem faktycznym [2]

Aby dokonać zmiany w sprawozdaniu po jego zatwierdzeniu, skorzystaj z przycisku „Cofnij zatwierdzenie” [3]

Po zatwierdzeniu, dane sprawozdania należy przesłać do ministerstwa [1]

Aby wysłać sprawozdanie musisz dołączyć do niego plik oświadczenia (system blokuje wysyłkę sprawozdania bez oświadczenia).  

Jeśli nie pobrałeś oświadczenia z poziomu sekcji Dane sprawozdania możesz to zrobić za pomocą linku w formularzu [2]

Oświadczenie może być podpisane:  

  • odręcznie 
  • elektronicznie. 

Podpis odręczny 

Wydrukuj pobrane oświadczenie, przekaż do podpisu, a następnie zeskanuj podpisane oświadczenie do pliku pdf. 

Podpis elektroniczny 

Pobierz oświadczenie, przekaż do podpisu elektronicznego (poza systemem). Podpisane elektronicznie oświadczenie powinno być w formacie pdf. 

Załącz oświadczenie do formularza [3]. 

Jeśli chcesz, możesz załączyć dodatkowe pliki lub dodać komentarz [4]. Po dołączeniu pliku/plików wyślij całość za pomocą przycisku „Wyślij sprawozdanie” [5]

Po wysłaniu sprawozdania jego status zmieni się na „Wysłany” [6]

Po wysłaniu sprawozdania tracisz możliwość jakiejkolwiek ingerencji w dane sprawozdania, do czasu odesłania przez ministerstwo sprawozdania do korekty (o ile będzie to konieczne). 

Korekta sprawozdania po odesłaniu przez MNiSW i ponowne wysłanie 

Jeśli ministerstwo odeśle sprawozdanie do korekty, status sprawozdania w POL-onie zmieni się na „Zwrócony do korekty”. W zakładce „Komentarze” zobaczysz uwagi wprowadzone przez ministerstwo. Zapoznaj się z nimi i wprowadź zmiany do sprawozdania. Skorzystaj z przycisku „Koryguj” w zakładce „Dane sprawozdania”. Następnie zapisz i wyślij sprawozdanie zgodnie ze ścieżką opisaną powyżej. 

Ponowne wysłanie sprawozdania powoduje zmianę statusu na „Wysłane po korekcie”. 

Zatwierdzenie sprawozdania 

Po otrzymaniu sprawozdania – od razu albo po korekcie – Ministerstwo zatwierdza sprawozdanie. Status sprawozdania zmienia się na „Zatwierdzone przez ministerstwo” 

Czy artykuł okazał się pomocny?

Uzupełnij to pole