Z tego artykułu dowiesz się jak osoba z rolą edycyjną do modułu Baza dokumentów planistyczno-sprawozdawczych może wysłać sprawozdanie finansowe Centrum Łukasiewicz i instytutów Sieci Łukasiewicz. 

Proces przekazywania danych do sprawozdania obejmuje: 

  1. Uzupełnienie sprawozdania tj.: importowanie pliku XML (zgodnego z XSD) oraz  danych osoby do kontaktu 
  2. Zatwierdzenie i wysłanie sprawozdania do ministerstwa 
  3. Weryfikację sprawozdania przez ministerstwo 

Sprawozdanie może być odesłane do korekty. W takim przypadku dodatkowo proces obejmie: 

  1. Wysłanie sprawozdanie do ministerstwa po korekcie 
  2. Zatwierdzenie sprawozdania przez ministerstwo 

Termin złożenia planu finansowego Centrum Łukasiewicz/instytutu Sieci Łukasiewicz (według stanu na dzień 31.12) upływa 30 września. Niezbędna jest do tego rola edycyjna do modułu CL_FIN/INST_FIN nadana na całość podmiotu. 

Uzupełnienie sprawozdania 

Zaloguj się do systemu. Wybierz moduł Baza dokumentów planistyczno-sprawozdawczych [1]. Ustaw właściwy rok sprawozdawczy [2], a następnie przejdź do wybranego sprawozdania [3]

Jeśli twój podmiot nie składa sprawozdania, zaznacz checkbox znajdujący się pod nazwą sprawozdania [1], a następnie potwierdź decyzję, korzystając z przycisku „Zaznacz” [2]. Status sprawozdania zmieni się na „Brak danych do zaraportowania”.  

Import pliku XML 

Jeśli twój podmiot składa sprawozdanie użyj przycisku „Importuj sprawozdanie” [1] 

 Załącz właściwy plik z komputera, klikając w przycisk „Załącz” [2] i zapisz formularz [3].

Reguły techniczne 

  • Obowiązujący schemat xsd dla sprawozdania finansowego sporządzanego przez uczelnie: JednostkaInnaWZlotych(1)_v1-3
  • Strona MF do sporządzania i wczytywania sprawozdań: https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start 
  • Wczytywanie sprawozdania w celu edycji/ podglądu: https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-edit-upload 
  • Nazwa instytucji w pliku musi zgadzać się z kontekstem użytkownika (nazwą instytucji) wgrywającego plik. 
  • Jeśli w importowanym pliku powtarzają się wiersze o takiej samej definicji i danych, system wyświetli informację o zdublowanym wierszu. 
  • W przypadku braku wartości do zaraportowania w danej pozycji wpisz 0 (zero). 

W przypadku błędów popraw sprawozdanie i zaimportuj je jeszcze raz, zgodnie ze ścieżka opisaną powyżej. Nowe sprawozdanie zastąpi dotychczasowe. Potwierdź, że zgadzasz się na nadpisanie danych. [1].  

Zastosuj tę samą ścieżkę czynności, jeśli chcesz zamienić lub uzupełnić plik. Wgrywanie kolejnych wersji pliku możliwe jest do momentu zatwierdzenia sprawozdania. 

Po zaimportowaniu sprawozdania możesz je pobrać [2]

Zatwierdzenie i wysłanie sprawozdania 

Po uzupełnieniu wszystkich części sprawozdania możesz zatwierdzić dane sprawozdania [1]

System sprawdzi czy uzupełniłeś dane we wszystkich częściach oraz czy w podsumowaniu zostały podane dane osoby do kontaktu w sprawie sprawozdania [2]

Jeśli nie dodałeś wcześniej danych osoby do kontaktu, musisz je uzupełnić w tym momencie. W tym celu przejdź do zakładki Podsumowanie. W sekcji dane osoby do kontaktu użyj przycisku „Koryguj” [3]

Wprowadź dane osobowe i kontaktowe pracownika swojego podmiotu, a następnie użyj przycisku zapisu [4]

Po pomyślnym przejściu walidacji możesz zatwierdzić sprawozdanie. Zatwierdzenie sprawozdania spowoduje zmianę statusu i zablokuje możliwość edycji danych.  

Po zatwierdzeniu sprawozdania możesz pobrać dane do pliku [1] oraz wygenerować oświadczenia o zgodności danych w sprawozdaniu ze stanem faktycznym [2]

Aby dokonać zmiany w sprawozdaniu po jego zatwierdzeniu, skorzystaj z przycisku „Cofnij zatwierdzenie” [3]

Po zatwierdzeniu, dane sprawozdania należy przesłać do ministerstwa [1]

Wysyłając sprawozdanie musisz do niego dołączyć: 

  • oświadczenie o zgodności danych zawartych w sprawozdaniu ze stanem faktycznym (system blokuje wysyłkę sprawozdania bez oświadczenia) [1]
  • opinię biegłego rewidenta do sprawozdania finansowego (jako plik dodatkowy) [2]. 

Jeśli nie pobrałeś oświadczenia z poziomu sekcji Dane sprawozdania możesz to zrobić za pomocą linku w formularzu [3]

Oświadczenie może być podpisane przez dyrektora Centrum Łukasiewicz lub instytutu Sieci Łukasiewicz:  

  • odręcznie 
  • elektronicznie. 

Podpis odręczny 

Wydrukuj pobrane oświadczenie, przekaż do podpisu, a następnie zeskanuj podpisane oświadczenie do pliku pdf. 

Podpis elektroniczny 

Pobierz oświadczenie, przekaż do podpisu elektronicznego (poza systemem). Podpisane elektronicznie oświadczenie powinno być w formacie pdf. 

Załącz oświadczenie do formularza [1].  Następnie załącz opinię biegłego rewidenta [2]

Po dołączeniu plików wyślij całość za pomocą przycisku „Wyślij sprawozdanie” [3]

Po wysłaniu sprawozdania jego status zmieni się na „Wysłany” [4]

Po wysłaniu sprawozdania tracisz możliwość jakiejkolwiek ingerencji w dane sprawozdania, do czasu odesłania przez ministerstwo sprawozdania do korekty (o ile będzie to konieczne). 

Korekta sprawozdania po odesłaniu przez MNiSW i ponowne wysłanie 

Jeśli ministerstwo odeśle sprawozdanie do korekty, status sprawozdania w POL-onie zmieni się na „Zwrócony do korekty”. W zakładce „Komentarze” zobaczysz uwagi wprowadzone przez ministerstwo. Zapoznaj się z nimi i wprowadź zmiany do sprawozdania. Skorzystaj z przycisku „Koryguj” w zakładce „Dane sprawozdania”. Następnie zapisz i wyślij sprawozdanie zgodnie ze ścieżką opisaną powyżej. 

Ponowne wysłanie sprawozdania powoduje zmianę statusu na „Wysłane po korekcie”. 

Zatwierdzenie sprawozdania 

Po otrzymaniu sprawozdania – od razu albo po korekcie – Ministerstwo zatwierdza sprawozdanie. Status sprawozdania zmienia się na „Zatwierdzone przez ministerstwo”