Wprowadzenie
Jeśli aplikacja nie wykrywa sterowników certyfikatu kwalifikowanego, oznacza to, że nie może prawidłowo wykryć plik z rozszerzeniem .dll (dla systemów Windows) lub .dylib (dla systemów macOS). Bez wskazania tych plików niemożliwe jest podpisanie dokumentu podpisem kwalifikowanym.
Poniżej znajdują się wskazówki, jak prawidłowo znaleźć i wskazać odpowiednie pliki sterowników w zależności od systemu operacyjnego oraz typu podpisu.


Typy podpisów
Podpis kwalifikowany może być realizowany za pomocą dwóch głównych interfejsów:
PKCS#11 – standardowy interfejs do komunikacji z urządzeniami kryptograficznymi.
MSCAPI – interfejs Windows do zarządzania certyfikatami i kluczami.
Wybór odpowiedniego pliku
Aby prawidłowo wybrać plik .dll dla systemu Windows, użytkownik musi mieć wiedzę na temat używanego typu podpisu oraz dostawcy podpisu kwalifikowanego. Każdy dostawca może dostarczać różne oprogramowanie, a lokalizacje plików mogą się różnić.
Dla PKCS#11: Należy wskazać plik .dll, który obsługuje interfejs PKCS#11. Przykłady plików to:
- cryptoCertum3PKCS.dll
- enigmap11.dll
- libencardp11.so (Linux)
Dla MSCAPI: Użytkownik powinien wskazać plik .dll, który jest zgodny z interfejsem MSCAPI. Przykłady plików to:
- asepkcs.dll
Wskazówki dotyczące lokalizacji plików
1. System Windows
Aby znaleźć odpowiedni plik .dll, sprawdź przykładowe lokalizacje:
64-bitowe systemy Windows:
PKCS#11:
C:\Windows\System32\cryptoCertum3PKCS.dll
C:\Program Files\ENCARD\enigmap11-x64.dll
C:\Program Files\Gemalto\IDGo 800 PKCS#11\IDPrimePKCS1164.dll
C:\Program Files\CryptoTech\CryptoCard\CCP1164.dll
MSCAPI:
C:\Windows\System32\asepkcs.dll
32-bitowe systemy Windows:
PKCS#11:
C:\Program Files\ENCARD\enigmap11.dll
C:\Program Files (x86)\Gemalto\IDGo 800 PKCS#11\IDPrimePKCS1164.dll
MSCAPI:
C:\Windows\SysWOW64\asepkcs.dll
2. System Linux
Dla systemów Linux pliki .so są odpowiednikami plików .dll. Oto przykładowe lokalizacje:
/opt/pemheart_signer/lib/libencardp11.so (PKCS#11)
/usr/lib/libeTPkcs11.so (PKCS#11)
/opt/proCertumCardManager/cryptoCertum3PKCS-3.0.5.59-MS.so (PKCS#11)
/usr/lib/ccs/libccpkip11.so (PKCS#11)
3. System macOS
W przypadku systemu macOS, pliki .dylib można znaleźć w przykładowych lokalizacjach:
/Library/ENCARD/lib/libencardp11.dylib (PKCS#11)
/Applications/e-dowod.app/Contents/lib/e-dowod-pkcs11-64.dylib (PKCS#11)
/Library/Application Support/Athena/libASEP11.dylib (PKCS#11)
Jak zainstalować sterowniki
Pobierz odpowiedni plik: Upewnij się, że pobierasz plik od dostawcy podpisu kwalifikowanego.
Zainstaluj sterownik: Skopiuj plik do wskazanej lokalizacji w systemie operacyjnym.
Uruchom ponownie aplikację: Po zainstalowaniu sterownika, zamknij i uruchom ponownie aplikację, aby mogła wykryć nowo zainstalowane pliki lub była możliwość wskazania lokalizacji tych plików.
Podsumowanie
Aby móc podpisywać dokumenty podpisem kwalifikowanym, upewnij się, że odpowiednie sterowniki są zainstalowane i dostępne w systemie. Powinieneś mieć możliwość podpisania dokumentów za pomocą oprogramowania dostarczonego przez dostawcę podpisu kwalifikowanego.
W przypadku dalszych problemów, skontaktuj się z pomocą techniczną lub sprawdź dokumentację producenta urządzenia. Pamiętaj, że wskazanie odpowiedniego pliku zależy również od dostawcy podpisu kwalifikowanego, dlatego warto sprawdzić dokumentację konkretnego dostawcy, aby znaleźć odpowiednie pliki i ich lokalizacje.
W przypadku braku rozwiązania problemu powyższymi metodami, prosimy zarejestrować zgłoszenie techniczne na stronie Helpdesku OPI PIB pod adresem: https://lil-helpdesk.opi.org.pl/