2026/2027
Z tego artykułu dowiesz się jak osoba z rolą edycyjną do modułu Ankieta rekrutacja na kierunki studiów (INST_NAVI_EDU_SPR) może wypełnić i wysłać dane o zasadach rekrutacji na wskazany rok akademicki do wyszukiwarki studiów dostępnej na stronie studia.gov.pl.
Podmioty zobowiązane do złożenia ankiety:
- uczelnie publiczne
- uczelnie niepubliczne
- uczelnie kościelne, które otrzymują subwencję na zasadach uczelni publicznych.
Ankieta może być aktualizowana wielokrotnie w trakcie okna edycyjnego.
Okno edycyjne ankiety rekrutacji na kierunki studiów na przyszły rok akademicki obejmuje trwający rok akademicki. Oznacza to, że np. ankieta na rok akademicki 2026/2027 może być uzupełniana i przesyłana na stronę studia.gov.pl do końca roku akademickiego 2025/2026.
Role do ankiety:
- INST_NAVI_EDU_SPR – pozwala na synchronizację kierunków, uzupełnienie, zapis i zatwierdzenie informacji o zasadach rekrutacji na kierunki oraz opublikowanie ankiety na stronie studia.gov.pl.
- INST_NAVI_EDU_SPR_PODGLAD – pozwala na przeglądanie danych wprowadzonych do zakładek formularza przez użytkownika z rolą edycyjną.
Reguły techniczne
- Z modułu Kierunki studiów do ankiety pobierane są uruchomienia, na których aktualnie prowadzone jest kształcenie oraz na które uczelnia planuje uruchomić kształcenie w kolejnym roku akademickim.
- Ankietę możesz uzupełnić etapami. W przypadku, gdy zdecydujesz się na wypełnienie informacji o danym uruchomieniu, nie będziesz mógł zapisać danych uzupełnianej sekcjido momentu wypełnienia wszystkich wymaganych pól (oznaczonych *).
- Podczas publikowania danych na studia.gov.pl system zweryfikuje
- czy kierunki z ankiety znajdują się w module Kierunki studiów. W przypadku niespójności między ankietą a wykazem kierunków proces publikacji nie powiedzie się.
- czy uzupełniono informacje o rekrutacji dla wszystkich prowadzonych kierunków. Proces publikacji nie powiedzie się, jeśli jakiś z kierunków ma status „W trakcie”.
- Po opublikowaniu ankiety w systemie pojawia się przycisk „Odblokuj edycję”. Dopóki ankieta nie zostanie odblokowana do edycji, dalsze modyfikacje (np. aktualizacja danych, korekta, synchronizacja kierunków) nie będą możliwe.
- Odblokowanie ankiety do edycji powinno mieścić się w oknie edycyjnym.
Słowniki
- Lista przedmiotów (.xlsx)
- Olimpiady i konkursy MEN (.xlsx)
- Olimpiady i konkursy IRK (.xlsx)
Uzupełnienie ankiety
Zaloguj się do systemu. Wybierz moduł Ankieta rekrutacja na kierunki studiów [1].
W podsumowaniu znajdziesz rok akademicki, na który składana jest ankieta [2] oraz datę publikacji na stronie studia.gov.pl [3].

Ankieta rekrutacja na kierunki studiów składa się z 3 zakładek [1]:
- Informacje o uczelni,
- Kierunki studiów (domyślna),
- Historia operacji.

W zakładce Informacje o uczelni uzupełnij linki do:
- głównej strony rekrutacji,
- filmu promującego uczelnię,
- formularza dostępności.
Pamiętaj o ograniczeniach wielkości pola tekstowego (do 500 znaków ze spacjami).
Brak uzupełnienia pól w ankiecie może wpływać na poprawność prezentacji kierunku na stronie studia.gov.pl.
Po wpisaniu adresów stron zapisz formularz przyciskiem zapisu [2].


W zakładce Kierunki studiów będziesz mógł wyszukać kierunek studiów, aby dodać informacje o zasadach rekrutacji na jego uruchomienia.
Aby uzupełnić dane o rekrutacji synchronizuj listę kierunków za pomocą przycisku „Pobierz nowe dane z modułu” [1]. Potwierdź synchronizację [2].


System poinformuje cię o liczbie dodanych lub usuniętych kierunków [3].
Synchronizacja dotyczy wyłącznie kierunków o statusie „Prowadzone”, które zostały zarejestrowane w POL-on 2.0 i dla których zostały zdefiniowane uruchomienia.

Brak kierunku lub uruchomienia po synchronizacji
Jeśli zauważysz, że brakuje jakiegoś prowadzonego kierunku lub jego prowadzonego albo planowanego uruchomienia, skontaktuj się z osobą rejestrującą studia w module Kierunki studiów w celu weryfikacji. Jest to osoba z rolą INST_KIERUNKI_ADM w twoim podmiocie.
Z poziomu ankiety rekrutacji na kierunki studiów nie dodasz brakujących rekordów.
W module Kierunki studiów można wprowadzić planowane uruchomienia w obrębie aktualnie prowadzonych kierunków. Oznacza to, że w ankiecie rekrutacyjnej po synchronizacji znajdziesz uruchomienia prowadzone lub planowane tylko w zakresie aktualnie prowadzonych studiów.
W ankiecie nie wprowadzisz danych o rekrutacji na kierunki studiów planowane do uruchomienia w przyszłości.
Po dodaniu kierunków/uruchomień w module Kierunki studiów ponownie kliknij w przycisk synchronizacji.
Sortowanie i wyświetlanie
Uruchomienia kierunków studiów są wyświetlane alfabetycznie na podstawie nazwy kierunku. Kierunki z uruchomieniami możesz posortować alfabetycznie:
- Kierunek A>Z (domyślny)
- Kierunek Z>A
Możesz je wyświetlić w liczbie 10, 25, 50, 100 na stronę. Pomiędzy stronami możesz przechodzić klikając we właściwe przyciski („Następna” i „Poprzednia”).
Wyszukiwanie uruchomienia
Aby przejść do konkretnego formularza danych o rekrutacji użyj filtrów zestawienia. Wprowadź nazwę kierunku [1]. Dodatkowo możesz wskazać jego atrybuty. Do wyboru masz [2]:
- Poziom studiów (I stopnia, II stopnia, Jednolite magisterskie),
- Formę studiów (Stacjonarne, Niestacjonarne),
- Profil kształcenia (Praktyczny, Ogólnokształcący, Nieokreślony),
- Status formularza (W trakcie, Zatwierdzony).
Kliknij w przycisk „Szukaj” [3]. Między wyszukiwaniami wyczyść filtry [4].

- Aby uzupełnić formularz danych o rekrutacji użyj akcji edycji ukrytej pod ikoną ołówka przy danym uruchomieniu [1].
- Aby podejrzeć uzupełniony formularz danych o rekrutacji użyj linku aktywnego ukrytego pod jego atrybutami [2].

Dane o rekrutacji
Formularz danych o rekrutacji składa się z 5 sekcji:
- Dane podstawowe (domyślna)
- O kierunku
- Rekrutacja
- Opłaty
- Podgląd

Każdą z sekcji formularza uzupełniasz osobno. Każda sekcja będzie wymagała osobnego zapisu.
Rekomendujemy, abyś wypełnił jak najwięcej pól – w ten sposób zwiększysz widoczność kierunku w wyszukiwarce studia.gov.pl
Najpierw wypełnij sekcję „Danych podstawowych”, w której potwierdza się prowadzenie rekrutacji na ten kierunek.
Przy polach obowiązkowych zobaczysz *.
Dane podstawowe
Zjedź na dół sekcjii wskaż odpowiedź na pytanie czy uczelnia prowadzi rekrutację na ten kierunek we wskazanym roku akademickim. Oznacz [1]:
- Tak – jeśli twój podmiot będzie prowadził rekrutację,
- Nie – jeśli twój podmiot nie planuje rekrutacji na ten kierunek,
- Uczelnia zamyka kierunek – jeśli zaplanowano likwidację studiów.
Zapisz dane [2].

Brak rekrutacji na kierunek
- W przypadku wskazania odpowiedzi „Nie” lub „Uczelnia zamyka kierunek”, po zapisie system oznaczy wszystkie sekcje formularza, jako uzupełnione. [3].
Po zaznaczeniu braku rekrutacji na kierunek (odpowiedź „Nie”) lub zaznaczeniu, że uczelnia planuje likwidację kierunku (odpowiedź „Uczelnia zamyka kierunek”) przejdź do sekcji „Podgląd” i zatwierdź całą ankietę!
Rekrutacja na kierunek
- W przypadku wskazania odpowiedzi „Tak”, po zapisie sekcja danych podstawowych zostanie oznaczona jako wype4łniona [4]. Przejdź do kolejnej sekcji, aby ją uzupełnić.


Jeśli po zaznaczeniu „Tak” uzupełnieniu formularza, zmienisz zaznaczenie (na „Nie” lub „Uczelnia zamyka kierunek”), po zatwierdzeniu wprowadzone informacje zostaną usunięte.
O kierunku
Opcjonalnie podaj liczbę miejsc na kierunku.
Obowiązkowo wprowadź krótki opis kierunku (do 800 znaków ze spacjami) [1]. Możesz też wprowadzić informacje:
- Dla kogo jest ten kierunek,
- Co go wyróżnia,
- Umiejętności i kompetencje absolwenta,
- Perspektywy zawodowe.

Wskaż czy kierunek oferuje specjalność (Tak/Nie). Jeśli zaznaczysz „Tak” wprowadź obowiązkowo nazwę specjalności [1]. Możesz dodać krótki jej opis.
- Aby dodać informację o kolejnej specjalności użyj przycisku „+ Dodaj kolejną specjalność” [2].

- Aby usunąć dodaną specjalność, użyj przycisku X przy polu z nazwą specjalności [3].

W razie potrzeby możesz wpisać inne informacje dotyczące programu kształcenia (do 800 znaków ze spacjami).
W kolejnym kroku wskaż czy uczelnia bierze udział w międzynarodowej wymianie studentów na przykład Erasmus (Tak/Nie). Jeśli zaznaczysz „Tak” wprowadź krótki opis wymiany lub programu [4].
Zapisz sekcję przyciskiem zapisu [5].

Rekrutacja
Wskaż czy od kandydata wymagana jest matura z konkretnych przedmiotów (Tak/Nie). Jeśli zaznaczysz „Tak” będziesz musiał podać przedmioty wymagane, zaznaczając checkbox przy jego nazwie [1]. Dodatkowo możesz dodać:
- Przedmioty wymagane do wyboru,
- Liczbę przedmiotów wymaganych do wyboru,
- Przedmioty dodatkowe.

W zakresie informacji o punktach uzyskanych w procesie rekrutacji możesz wprowadzić:
- Minimalną liczbę punktów uprawniających do przyjęcia na studia,
- Maksymalną liczbę punktów uprawniających do przyjęcia na studia,
- Sposób licznie punktów (do 600 znaków ze spacjami).

Aby dodać informacje o Olimpiadach i konkursach gwarantujące dodatkowe uprawnienia
- z listy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) lub
- z listy systemu Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK) lub
- spoza listy MNiSW i IRK
przejdź do właściwej części formularza.
Wskaż olimpiadę lub konkurs z listy słownikowej (Listę słowników znajdziesz w początkowej części tego artykułu).
Po wskazaniu nazwy olimpiady lub konkursu [1], możesz dodać krótki opis tego, co zyskują w procesie rekrutacji jej uczestnicy (do 500 znaków ze spacjami).
- Aby dodać informację o kolejnej olimpiadzie lub konkursie użyj przycisku „+ Dodaj kolejną olimpiadę…” [2].

- Aby usunąć dodaną olimpiadę, użyj przycisku X przy polu z jej nazwą [3].

Wskaz czy rekrutacja uwzględnia inne (pozasłownikowe) olimpiady i konkursy gwarantujące dodatkowe uprawnienia (Tak/Nie). Jeśli wskażesz „Tak”, wprowadź ręcznie nazwę olimpiady lub konkursu [1]. Jest to pozycja obowiązkowa.
Dodatkowo możesz podać:
- Organizatora,
- Przedmiot lub temat,
- Opis tego, co zyskują w procesie rekrutacji jej uczestnicy (do 500 znaków ze spacjami).
W razie potrzeby możesz dodać kolejną inną olimpiadę lub konkurs przyciskiem dodawania [2].

W zakresie danych o egzaminie wstępnym lub rozmowie rekrutacyjnej, wskaż czy są one wymagane (Tak/Nie). Jeśli wskażesz „Tak”, wprowadź ręcznie informacje o egzaminie lub rozmowie rekrutacyjnej [1]. Jest to pozycja obowiązkowa.
Możesz także wprowadzić dodatkowe wymagania zaznaczając właściwy checkbox:
- Egzamin zawodowy,
- Znajomość języków obcych,
- Osiągnięcia sportowe, kulturalne, społeczne,
- Portfolio artystyczne lub inne,
- Zaświadczenie lub inne dokumenty,
- Inne wymagania.

Po wskazaniu pozycji [1] pojawi się okno, w którym możesz wprowadzić szczegóły (do 500 znaków ze spacjami).

Wprowadź datę rozpoczęcia rekrutacji z kalendarza [1]. Jeśli chcesz możesz dodać datę jej zakończenia.
Na koniec możesz podać ważne informacje dotyczące organizacji procesu rekrutacyjnego [2] (pole do 1000 znaków).
Zapisz sekcję przyciskiem na dole strony [3].

Opłaty
Obowiązkowo podaj wysokość opłaty rekrutacyjnej w złotych [1].
Jeśli chcesz możesz wprowadzić:
- Link do cennika opłat,
- Informacje o innych opłatach pobieranych na kierunku,
- Dodatkowe informacje o opłatach.
W przypadku uzupełnienia innej opłaty niż rekrutacyjna, podaj:
- Opłatę (nazwa; do 200 znaków ze spacjami),
- Kwotę (w złotych),
- Rodzaj (częstotliwość uiszczania).

- Aby dodać informację o kolejnej pobieranej opłacie użyj przycisku „+ Dodaj kolejną opłatę” [1].
- Aby usunąć dodaną opłatę, użyj przycisku X przy polu z jej nazwą [2].
Zapisz sekcję przyciskiem na dole strony [3].

Podgląd
Sekcja ta pozwala zapoznać się z wszystkimi pozycjami wprowadzonymi do formularza. Jeśli nie masz zastrzeżeń do wprowadzonych danych, przejdź na dół strony i zatwierdź cały formularz [1] przyciskiem „Zatwierdź dane”.



Po zatwierdzeniu status ankiety zmieni się z „W trakcie” na „Gotowe” [2].

Zatwierdzenie ankiety możesz cofnąć.
Aby przywrócić edycję formularza (np. w celu korekty lub uzupełnienia), kliknij w przycisk „Cofnij zatwierdzenie” [3]. Po edycji sekcji nie zapomnij zapisać zmian. Na koniec zatwierdź cały formularz.

Publikacja ankiety na studia.gov.pl
Jeśli wszystkie formularze w zakładce Kierunki studiów mają status „Gotowe”, kliknij w przycisk „Przekaż dane” [1].
Aby opublikować ankietę na portalu studia.gov.pl musisz wypełnić wszystkie formularze rekrutacji na uruchomienia [2].

System poinformuje cię o opublikowaniu ankiety [1]. Datę publikacji znajdziesz w podsumowaniu ankiety [2].
Aby przywrócić opublikowaną ankietę do edycji, użyj przycisku „Odblokuj edycję” [3].

Zgodnie z regułami technicznymi (opisanymi powyżej) ankietę możesz aktualizować wielokrotnie. Nie musisz zwracać się o udostępnienie edycji do Ministerstwa (jak miało miejsce we wcześniejszej wersji ankiety).
Wykonane operacje znajdziesz w zakładce „Historia operacji” [5].
