Jeżeli nie ma informacji o obywatelstwie lub posiadaniu Karty Polaka to należy sprawozdać takie osoby jako obywatelstwo nieznane.
Permalink Data publikacji:Jeżeli nie ma informacji o obywatelstwie lub posiadaniu Karty Polaka to należy sprawozdać takie osoby jako obywatelstwo nieznane.
Permalink Data publikacji:Nie, nie należy wykazywać osób przyjeżdżających na kurs języka polskiego.
Permalink Data publikacji:W dziale 3 i 4 osoby, które mają mobilności w ramach dwóch lub więcej programów/inicjatyw powinny być wykazywane w każdej z mobilności, wielokrotnie.
Permalink Data publikacji:Przez określenie "pozostali pracownicy" należy rozumieć pracowników, którzy mieli mobilność związaną z edukacją lub prowadzeniem badań, ale nie zostali uwzględnieni w kolumnie 10, np. inne osoby prowadzące zajęcia lub inne osoby biorące udział w prowadzeniu działalności naukowej.
Permalink Data publikacji:W sprawozdaniu przekazujemy informację o wszystkich mobilnościach zagranicznych, których data zakończenia miała miejsce w roku sprawozdawczym (rok kalendarzowy).
Permalink Data publikacji:W sprawozdaniu przekazujemy informację o wszystkich mobilnościach zagranicznych, których data zakończenia miała miejsce w roku sprawozdawczym (rok kalendarzowy).
Permalink Data publikacji:W sprawozdaniu przekazujemy informację o wszystkich mobilnościach zagranicznych, których data zakończenia miała miejsce w roku sprawozdawczym (rok kalendarzowy).
Permalink Data publikacji:W działach 3 i 4 należy wskazać konkretne nazwy programów/inicjatyw mobilnościowych.
Permalink Data publikacji:Nie, nie ma tu pomyłki. Dane w dziale 1 i 2 zbierane są bez zmian w stosunku do lat poprzednich.
Wymienione w pytaniu kolumny są wyszarzone w szablonie. Nie oznacza to, że danych tych nie należy sprawozdać lecz to, że dla pomocy w uzupełnieniu sprawozdania umieściliśmy tam formuły sumujące. Umieszczenie formuł sumujących było postulatem użytkowników.
W pierwszym przekazanym do wiadomości szablonie działów 3 oraz 4 umieszczone były kolumny 14 i 15 i to z nich ostatecznie zrezygnowano.
W sprawozdaniu przekazujemy informację o wszystkich mobilnościach zagranicznych, których data zakończenia miała miejsce w roku sprawozdawczym (rok kalendarzowy).
Permalink Data publikacji:Informacje o mobilnościach krajowych nie będą zbierane ani w tym roku, ani w następnych latach.
Permalink Data publikacji:Stanowisko Ministerstwa:
Pensum dydaktyczne rejestrujemy dla każdego nauczyciela akademickiego, z którym nawiązany jest stosunek pracy, bez względu na to, czy jest to stosunek pracy na podstawie umowy o pracę czy na podstawie mianowania.
Permalink Data publikacji:Stanowisko Ministerstwa:
Pracownikowi należy przypisać wszystkie godziny zajęć w odniesieniu do każdego kierunku, w ramach którego dane zajęcia są przez niego prowadzone. Jeśli dla kilku kierunków przewiduje się np. po 20 godzin określonych zajęć (np. zajęć z wychowania fizycznego), które realizowane przez tą samą osobę w odniesieniu np. do grupy studentów z 4 różnych kierunków, to liczbę tych godzin należy uwzględnić przy pracowniku prowadzącym zajęcia w odniesieniu do każdego kierunku, w ramach którego prowadzone są dane zajęcia, tj. 20 godzin na kierunku A, 20 godzin na kierunku B, 20 godzin na kierunku C, 20 godzin na kierunku D bez względu na proporcje studentów z poszczególnych kierunków.
Permalink Data publikacji:Stanowisko Ministerstwa:
Nauczycielowi akademickiemu lub innej osobie prowadzącej zajęcia należy wpisać godziny zajęć, jakie dany nauczyciel lub inna osoba prowadząca zajęcia będą realizowali w danym roku akademickim w obrębie danego programu studiów (w roku akademickim 2022/2023 rejestrujemy liczbę godzin dla cyklu rozpoczynającego się w 2022 r., w roku akademickim 2023/2024 rejestrujemy liczbę godzin dla cyklu rozpoczynającego się w 2023 r., itd.).
Równocześnie, w przypadku prowadzenia przez jednego nauczyciela zajęć na każdym roku studiów, np. w odniesieniu do studiów pierwszego stopnia, zarówno zajęcia na 1 roku (sumarycznie 20 godzin zajęć zgodnie z programem studiów obowiązującym dla 1 rocznika studentów w roku akademickim 2023/2024 – cykl 2023/2024), 2 roku (sumarycznie 30 godzin zajęć zgodnie z programem studiów obowiązującym dla 2 rocznika studentów w roku akademickim 2023/2024 – cykl 2022/2023) oraz 3 roku (sumarycznie 15 godzin zajęć zgodnie z programem studiów obowiązującym dla 3 rocznika studentów w roku akademickim 2023/2024 – cykl 2021/2022), wówczas w informacjach o liczbie godzin zajęć realizowanych przez pracownika należy wykazać godziny zajęć planowane do realizacji przez tego pracownika w odniesieniu 3 roczników - 3 cykli kształcenia – 20 + 30 + 15.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
W polu "Dodatkowe uprawnienia do przyjęcia na studia" można wskazać zarówno wymagane, jak i dodatkowo brane pod uwagę uprawnienia.
W omawianym przykładzie po wpisaniu w polu "Wynik końcowy egzaminów zawodowych" należy dodać informację - "jeśli kandydat posiada".
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Jeśli nie ma wymagań, że dany przedmiot musi być zdany na konkretnym poziomie, a istotne jest, żeby po prostu był zdany, należy wybrać zapis przedmiotu bez atrybutów, czyli np. bez zdanej matematyki uczeń nie może zdawać na kierunek studiów A; to, czy zdał ją na poziomie podstawowym czy na poziomie rozszerzonym ma znaczenie wyłącznie w kontekście przeliczania punktów - wskazują Państwo ze słownika "matematyka".
Na kierunek studiów B przyjmowane są wyłącznie osoby, które zdały maturę z matematyki na poziomie rozszerzonym; zdanie matury z matematyki na poziomie podstawowym nie uprawnia do rekrutacji - ze słownika należy wybrać "matematyka na poziomie rozszerzonym".
Jeśli chodzi o kwestię, gdzie w ramach przedmiotów wymaganych do wyboru, obowiązkowe jest wybranie jednego przedmiotu z geografii, fizyki, informatyki oraz 1 języka z 5 języków obcych, to ze słownika wskazujemy geografię, fizykę, informatykę i te 5 przedmiotów. W polu "Liczba przedmiotów obowiązkowych do zdania dla Przedmioty wymagane - do wyboru" określamy, że np. wymagane jest zdanie jednego przedmiotu spośród geografii, fizyki, informatyki i 1 języka obcego. Pole "Liczba przedmiotów obowiązkowych do zdania dla Przedmioty wymagane - do wyboru" przyjmuje i wartości liczbowe i opis.
W każdym wypadku, gdy w procesie rekrutacji liczy się tylko fakt zdania przedmiotu/języka, a nie jego poziom (ten albo zwiększa albo zmniejsza szanse kandydata) wybieramy ze słownika przedmiot bez atrybutów.
W przypadku uczelni, które wymagają od kandydatów zdawania matury z konkretnych przedmiotów lub zbioru konkretnych przedmiotów w ankiecie należy uzupełnić pola "Przedmioty wymagane" i "Przedmioty wymagane - do wyboru".
Jeśli uczelnia w zasadach rekrutacji podmiotu wymaga zdania matury, a fakt zdania konkretnych przedmiotów A, B, C itd. to tylko kwestia zdobycia dodatkowych punktów, to ta uczelnia, dla "Przedmioty wymagane" oraz "Przedmioty wymagane - do wyboru" powinna wybrać ze słownika "Brak. Zdana matura" i uzupełnić wyłącznie pole "Przedmioty dodatkowe".
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
W dniu 25 stycznia 2023 r., Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw, przewidującą stosowne regulacje prawne związane z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2202). W ustawie proponuje się, aby kategorię naukową przyznaną podmiotowi w dyscyplinie, której nazwa została zmieniona, uznawać za kategorię w dyscyplinie o zmienionej nazwie. Po wejściu w życie ww. przepisów oraz po opublikowaniu przez Radę Doskonałości Naukowej uchwały przyporządkowującej stare nazwy dyscyplin do nowych, można uznać, że uczelnia, która otrzymała określoną kategorię naukową w dyscyplinie inżynieria lądowa i transport, posiada tę kategorię naukową w dyscyplinie inżynieria lądowa, geodezja i transport, a uczelnia, która otrzymała określoną kategorię naukową w dyscyplinie automatyka, elektronika i elektrotechnika, posiada tę kategorię naukową w dyscyplinie automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne.
Stanowisko ministerstwa: Odnośnie do przyporządkowania prowadzonych kierunków studiów w przypadku zmiany nazwy dyscypliny naukowej albo artystycznej możesz zapoznać się pod tym linkiem:
Komunikat ministerstwa dotyczący zmian w klasyfikacji dziedzin i dyscyplin
Zobacz także odpowiedni wpis pomocy:
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
W dyplomach ukończenia studiów wydawanych absolwentom, którzy ukończą studia w semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023, powinna być wskazana dyscyplina (dyscyplina wiodąca), do której jest przyporządkowany kierunek studiów ukończonych przez absolwenta, określona w uchwale senatu dot. programu tych studiów.
Zobacz także:
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
W sekcji „Informacje o prowadzonych zajęciach” rejestrujemy liczbę godzin zajęć określonych w programie studiów realizowanych w danym roku akademickim (podstawa prawna: art. 343 ust. 1 pkt 9 ustawy PSWN, § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia w sprawie POL-on) co dotyczy zarówno nauczycieli akademickich, jak i innych osób prowadzących zajęcia.
Zgodnie z ogólnymi zasadami zamieszczonymi w sekcji Pomocy POL-on w module Pracownicy należy wykazać wszystkie planowane pracownikom godziny zajęć, wynikające i przypisane tym osobom zgodnie z informacjami zawartymi w programie studiów na danym kierunku, poziomie i profilu w danym roku akademickim. Chodzi więc wyłącznie o liczbę godzin zajęć wynikającą z programu studiów, a nie z pensum dydaktycznego ani z faktycznie przepracowanych przez pracownika godzin. Jeśli pracownik tylko współprowadzi zajęcia z innymi pracownikami, to rejestrujemy dokładnie te godziny, które prowadzi.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Zgodnie z art. 125 ust. 1 ustawy PSWN nauczyciel akademicki zatrudniony w uczelni publicznej, która jest jego podstawowym miejscem pracy, może, za zgodą rektora, podjąć lub kontynuować dodatkowe zatrudnienie tylko u jednego pracodawcy prowadzącego działalność dydaktyczną lub naukową.
W przypadku podmiotu spoza systemu POL-on obecnie do wyboru są następujące typy podmiotu, które można wskazać:
Stanowisko ministerstwa:
W ramach inwestycji budowalnych można realizować zakupy pierwszego wyposażenia. Inwestycję taką należy raportować jako całość.
Stanowisko ministerstwa:
W systemie POL-on należy raportować wszystkie inwestycje realizowane przez instytucję. Katalog inwestycji innych jest katalogiem otwartym, w którym należy sprawozdawać wszystkie inwestycje, niebędące inwestycjami związanymi z działalnością naukową albo kształceniem.
W ramach inwestycji związanych z działalnością naukową należy raportować inwestycje aparaturowe w zakresie zakupu, wytworzenia oraz rozbudowy aparatury naukowo-badawczej o wartości przekraczającej 500 000 zł, inwestycje budowlane, inwestycje w zakresie zakupu nieruchomości oraz inwestycje współfinansowane ze źródeł zagranicznych.
Zgodnie z art. 373 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, finansowanie inwestycji, o których mowa w art. 365 pkt4, lit. a obejmuje m.in. inwestycje w zakresie nieruchomości i pozostałych środków trwałych. Dla środków trwałych związanych z kształceniem nie jest określony minimalny próg kwotowy, zarówno w ww. ustawie, a także w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizacje inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową, to zastosowanie mają przepisy ustawy o rachunkowości definiujące środki trwałe.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
W zakresie źródła danych (zestawu danych) zbieranych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, określono, że uczelnie przekazują do MNiSW sprawozdanie EN-1, dane o liczbie kandydatów i przyjętych na studia stacjonarne i niestacjonarne (dane zagregowane w formie elektronicznej, w Systemie POL-on). Sprawozdanie jest składane raz w roku według stanu na dzień 1 października roku sprawozdawczego.
Od początku swojego obowiązywania, ankieta EN-1 jest przez uczelnie składana w pierwszych dniach października i dotyczy rekrutacji na studia rozpoczynające się z początkiem roku akademickiego (pierwszy semestr określonego roku akademickiego).
Uczelnie nie przekazują do MNiSW informacji o wielkości rekrutacji na studia rozpoczynające się w drugim semestrze określonego roku akademickiego.
Dane o nowo przyjętych studentach, uczelnie wprowadzają do wykazu studentów Systemu POL-on, po uzyskaniu przez te osoby statusu studenta (po podjęciu studiów).
Zobacz także: Czy planowane jest udostępnienie ankiety EN-1 za semestr letni?
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
W parametrze Lzprofi należy uwzględnić osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne tj. zajęcia związane z kształceniem studentów i doktorantów. W przypadku kształcenia studentów dotyczy to tych zajęć, za które student uzyskuje punkty ECTS. Mogą mieć one formę zajęć obligatoryjnych lub fakultatywnych (z grupy zajęć do wyboru).
Do liczby 60 godzin nie wlicza się zajęć realizowanych na studiach podyplomowych ani w ramach innych form kształcenia.
Zgodnie z założeniami dotyczącymi wprowadzania godzin zajęć do modułu Pracownicy w Systemie POL-on, w zakresie liczby godzin zajęć dydaktycznych realizowanych przez nauczycieli akademickich i inne osoby prowadzące zajęcia (kwestia wynikająca z art. 73 ust. 2 PSWN – nie jest to pensum), uwzględnia się jedynie godziny planowane wynikające z programem studiów danego kierunku. Nie powinny być w wykazie uwzględniane godziny zajęć realizowane poza programem studiów danego kierunku.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Studia są prowadzone na kierunku i kandydaci są przyjmowani na kierunek studiów. W ramach jednego kierunku studiów uczelnia może prowadzić dwie formy studiów – stacjonarną i niestacjonarną, nie oznacza to jednak, że może przyjmować danych kandydatów jednocześnie na obie formy.
Ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wyraźnie odróżnia dwie formy studiów (art. 63, 65, 79) i wskazuje na odrębne wykazywanie studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych – np. w odniesieniu do nazwy „akademia nauk stosowanych” (art. 16 ust. 1a pkt 2).
Na studiach na danym kierunku obowiązuje jeden program studiów (te same efekty uczenia się dla obu form studiów), niezależnie czy uczelnia prowadzi te studia w formie studiów stacjonarnych, niestacjonarnych, czy też w obu formach.
Zgodnie z art. 63 ust. 2 ustawy PSWN - zajęcia na studiach stacjonarnych są prowadzone odrębnie od zajęć na studiach niestacjonarnych.
Ustawa PSWN nie daje uczelni podstawy do organizacji „mieszanej” formy studiów, w ramach której student mógłby odbywać część zajęć na studiach stacjonarnych, a drugą część – na niestacjonarnych.
W statystyce publicznej prowadzonej przez GUS oraz w Systemie POL-on oddzielnie są wykazywani studenci studiów stacjonarnych i studenci studiów niestacjonarnych.
Zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 5 ustawy PSWN student ma prawo do ubiegania się o przeniesienie na studia stacjonarne albo niestacjonarne, zgodnie z zapisami regulaminu studiów - co oznacza, że może odbywać studia tylko w jednej z tych form.
Absolwent studiów uzyskuje jeden tytuł zawodowy i otrzymuje jeden dyplom ukończenia studiów, w którym – jako element obowiązkowy - uczelnia wpisuje formę studiów (a nie formy studiów). Wydanie absolwentowi, który ukończył JEDNE studia, więcej niż jednego dyplomu możliwe jest wyłącznie w ramach indywidualnych studiów międzydziedzinowych, o których mowa w art. 59 ustawy PSWN, przy czym dyplomy te również nie dotyczą form studiów, a różnych kierunków studiów.
System POL-on umożliwia rejestrację studiów na tym samym kierunku, poziomie i profilu wielokrotnie, pod warunkiem, że nie nakładają się one w czasie. System POL-on zgłasza błąd każdorazowo, gdy następuje próba zarejestrowania studiów toczących się równolegle na tym samym kierunku, poziomie i profilu. Wyjątkiem jest Filologia, w ramach której możliwe jest realizowane kształcenia na różnych językach filologii w tym samym czasie.
Zgodnie z komunikatem, reguła POL_3395 - nie można studiować w tym samym czasie na wielu uruchomieniach tego samego kierunku studiów, została czasowo wyłączona aby uczelnie mogły dostosować wewnętrzne akty prawne w powyższym zakresie. Reguła ta ma zostać ponownie włączona 01.10.2024 r. dla osób przyjmowanych na pierwszy rok studiów.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Podstawa prawna do zbierania przez instytucje szkolnictwa wyższego i nauki danych o osobach, które świadectwo dojrzałości lub jego odpowiednik uzyskały poza Polską jest planowana do wprowadzenia w przygotowywanej przez ministerstwo nowelizacji ustawy odnośnie systemów informatycznych szkolnictwa wyższego i nauki, nad którą obecnie trwają prace.
Do wejścia w życie znowelizowanej ustawy, dane te są nieobowiązkowe.
Zapoznaj się z komunikatem opublikowanym w aktualnościach systemu:
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
W sprawozdaniu należy podać liczbę tych absolwentów, którzy w ramach danego cyklu studiów przebywali za granicą przez co najmniej trzy miesiące nieprzerwanie lub ich pobyt wiązał się z uzyskaniem co najmniej 15 punktów ECTS. W przypadku praktyk – dotyczy to zarówno obowiązkowych jak i nieobowiązkowych – uregulowanych wewnętrznymi przepisami uczelni.
Zgodnie ze wskazaniami GUS, w sprawozdaniu o mobilności zawsze wykazujemy absolwenta tylko jeden raz. W przypadku absolwenta, który w ramach tego samego cyklu studiów wyjeżdżał za granicę (kilkukrotnie) w celu studiowania oraz na praktyki (inny cel) lub do innych państw (inne destynacje) - kryterium dodatkowym jest długość pobytu. W przypadku różnych celów wyjazdów/różnych destynacji, należy wykazać tylko najdłuższy z nich.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Inwestycja może zostać czasowo wstrzymana na wniosek podmiotu. Do wniosku o czasowe wstrzymanie inwestycji podmiot dołącza rozliczenie prac lub zadań dotychczas zrealizowanych w ramach inwestycji, zawierające informacje o tych pracach lub zadaniach i wydatkach poniesionych na ich realizację; uzasadnienie potrzeby wstrzymania realizacji inwestycji; analizę przewidywanych skutków wstrzymania realizacji inwestycji, w tym skutków finansowych, ze wskazaniem i uzasadnieniem kwot środków pochodzących z budżetu państwa, które będą potrzebne w poszczególnych latach na uregulowanie zobowiązań związanych z realizacją inwestycji, powstałych przed jej wstrzymaniem. Minister, w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku o wstrzymanie inwestycji dokonuje oceny jego zasadności, a następnie pisemnie zawiadamia podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, o podjętym rozstrzygnięciu. W przypadku inwestycji związanej z działalnością naukową minister dokonuje oceny, po zasięgnięciu opinii Zespołu doradczego do spraw infrastruktury badawczej.
W przypadku czasowego wstrzymania inwestycji, w systemie POL-on należy dokonać aktualizacji danych w zakresie faktycznie wydatkowanych środków finansowych.
Permalink Data publikacji:W systemie POL-on należy raportować wszystkie inwestycje realizowane przez instytucję, tj. inwestycje związane z działalnością naukową, kształceniem i inne.
Katalog inwestycji innych jest katalogiem otwartym, w którym należy sprawozdawać wszystkie inwestycje, niebędące inwestycjami związanymi z działalnością naukową albo kształceniem.
W ramach inwestycji związanych z działalnością naukową należy raportować inwestycje aparaturowe w zakresie zakupu, wytworzenia oraz rozbudowy aparatury naukowo-badawczej o wartości przekraczającej 500 000 zł, inwestycje budowlane, inwestycje w zakresie zakupu nieruchomości oraz inwestycje współfinansowane ze źródeł zagranicznych.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 373 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, finansowanie inwestycji, o których mowa w art. 365 pkt 4, lit. a obejmuje m.in. inwestycje w zakresie nieruchomości i pozostałych środków trwałych. Dla środków trwałych związanych z kształceniem nie jest określony minimalny próg kwotowy, zarówno w ww. ustawie, a także w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizacje inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową, to zastosowanie mają przepisy ustawy o rachunkowości definiujące środki trwałe.
Permalink Data publikacji:W odniesieniu do kontynuacji studiów po skreśleniu może wystąpić jedna z dwóch sytuacji:
Stanowisko ministerstwa:
W kontekście kształcenia doktorantów do Wykazu osób ubiegających się o stopień doktora powinny być wpisywane osoby posiadające status doktoranta. Osoba, która nie złożyła ślubowania nie posiada statusu doktoranta, nie powinna więc zostać wpisana do systemu.
W przypadku, gdy doktorant złożył ślubowanie powinien zostać wpisany do Wykazu osób ubiegających się o stopień doktora z wymaganymi przepisami danymi - w tym z informacją o wysokości przysługującego mu stypendium (art. 345 ust. 1 pkt 10).
Zobacz także:
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Stosownie do art. 345 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.) w wykazie osób ubiegających się o stopień doktora zamieszcza się informację o wysokości stypendium doktoranckiego, otrzymywanego przez doktoranta stosownie do przepisów ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wyjaśniamy, iż w wykazie powinna zostać wskazana kwota odnosząca się do wysokości stypendium doktoranckiego otrzymywanej przez doktoranta.
Informacja o zwiększeniu stypendium doktoranckiego, o której mowa w art. 345 ust. 1 pkt 11 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, dotyczy jedynie doktorantów otrzymujących zwiększenie stypendium doktoranckiego w związku z posiadanym orzeczeniem o niepełnosprawności, o którym mowa w art. 209 ust. 7 ustawy.
W kontekście dokonanego w Systemie POL-on rozróżnienia na „wartość podstawową stypendium” oraz „zwiększenie stypendium” wyjaśniamy, że ta pierwsza odnosi się do wysokości podstawowego stypendium. Wysokość ta może jednak zostać ustalona przez podmiot prowadzący szkołę doktorską na poziomie wyższym niż poziom minimalny wskazany w ustawie.
Ta druga natomiast odnosi się do zwiększenia stypendium doktoranckiego z tytułu posiadania orzeczenia o niepełnosprawności, o którym mowa w art. 209 ust. 7 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (por. art. 345 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy).
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Stosownie do regulacji art. 209 ust. 1a ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce należałoby przyjąć, że stypendium doktoranckie nie przysługuje doktorantowi szkoły doktorskiej, jeżeli pobiera on wynagrodzenie w wysokości co najmniej 150% wysokości stypendium doktoranckiego (przysługującego zgodnie z art. 209 ust. 4 ustawy) z tytułu zatrudnienia – w związku z realizacją projektu badawczego, o którym mowa w art. 119 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy – przez podmiot prowadzący szkołę doktorską, w której kształci się doktorant.
Odnosząc się do pytania, należałoby w takiej sytuacji wskazać, że doktorant nie posiada uprawnienia do pobierania stypendium.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Osoby takie nie mogą wybrać, ponieważ prawo do stypendium nabywają z dniem rozpoczęcia kształcenia. Nie można im stypendium wstrzymać tak, by mogły „przeczekać” do oceny śródokresowej i otrzymywać je w wyższej wysokości.
Ustawa określa minimalną wysokość stypendium. Szkoła doktorska może więc przyjąć rozwiązanie, że nie różnicuje faktycznej wysokości stypendium (poprzez wypłacanie przed oceną stypendium w znacznie wyższej kwocie niż jest to przewidziane w ustawie).
Zobacz także:
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Osoba taka otrzymuje stypendium od dnia rozpoczęcia kształcenia/nabycia praw doktoranta i otrzymuje je do dnia wyczerpania 4 lat. Zaznacza się fakt otrzymywania stypendium, a nie stypendium od do.
Zobacz także:
Permalink Data publikacji:c.d. pytania:
W POL-on przy stypendium jest tylko checkbox do zaznaczenia, że dana osoba nie posiada uprawnień do pobierania stypendium i nie ma tam możliwości wpisania zakresu dat wstrzymania stypendium oraz dodania komentarza.
Stanowisko ministerstwa:
Ustawa wymaga wprowadzenia do POL-onu tylko informacji o wysokości stypendium (art. 345 ust. 1 pkt 10) oraz informacji o zwiększeniu (bez podawania wysokości).
W obecnym stanie prawnym stypendium przysługuje przez cały okres kształcenia (do wyczerpania 4 lat). Na podstawie daty rozpoczęcia i skreślenia/ukończenia i dokumentacji w szkole doktorskiej można ustalić okres pobierania stypendium.
Nie ma czegoś takiego jak „data wstrzymania stypendium”, ponieważ stypendium się nie wstrzymuje. Jest natomiast data skreślenia/ukończenia, która oznacza również zakończenie otrzymywania stypendium.
Stanowisko ministerstwa:
Przez rozpoczęcie inwestycji budowlanej, należy rozumieć rozpoczęcie prac budowlanych.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Przypadek taki jest nieprawidłowy. Zakup nieruchomości oraz zakup aparatury powinien zostać zaraportowany oddzielnie - zgodnie z umową, czy też innymi dokumentami wynikającymi z danego przedsięwzięcia.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, kierunki takie powinny zostać zarejestrowane w POL-on, pomimo że nie będzie do nich przypisanych studentów.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
W sytuacji, gdy określone podmioty (uczelnie lub uczelnia z innym niż uczelnia podmiotem – art. 60 ust. 1 ustawy) rozpoczynają prowadzenie studiów wspólnych, od chwili rozpoczęcia ich prowadzenia (w Systemie POL-on – od momentu oznaczenia studiów jako studiów wspólnych) uczelnia może rekrutować nowych studentów jedynie na studia wspólne.
Uczelnie prowadzące w przedstawionej sytuacji studia w sposób samodzielny mogą jedynie dokończyć już rozpoczęte kształcenie, bez możliwości rekrutacji nowych roczników. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku decyzji o zaprzestaniu prowadzenia studiów wspólnych. Wówczas możliwe jest dokończenie rozpoczętego na studiach wspólnych kształcenia, przy czym rekrutacja może odbywać się jedynie na studia prowadzone przez uczelnie/-ę w sposób samodzielny. W przedstawionych przypadkach możliwe jest jednoczesne posiadanie studentów na studiach wspólnych oraz na studiach prowadzonych samodzielnie, ale jedynie do momentu zakończenia kształcenia rozpoczętego przed zmianą trybu prowadzenia studiów (na studia wspólne albo studia prowadzone samodzielnie). Nie jest natomiast możliwa sytuacja, w której podmioty, po podjęciu decyzji o rozpoczęciu prowadzenia studiów wspólnych, przeprowadzają rekrutację zarówno na studia wspólne, jak i na studia prowadzone samodzielnie. W przedstawionym przypadku możliwa jest jedynie rekrutacja na studia wspólne.
Podobna zasada dotyczy zmiany trybu prowadzenia studiów ze studiów wspólnych na studia prowadzone samodzielnie. Wówczas możliwa jest jedynie rekrutacja na studia prowadzone w sposób samodzielny.
Zobacz także:
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Uczelnie powinny wprowadzać dokładną kwotę (bez zaokrągleń).
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Źródła pochodzenia środków to wszystkie przychody, jakie podmiot uzyskał, z rozbiciem na 3 pozycje zawierające środki z:
- działalności gospodarczej, z komercjalizacji oraz z usług badawczych świadczonych na zlecenie podmiotów nienależących do systemu szkolnictwa wyższego i nauki,
- budżetu państwa, z budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz z budżetu Unii Europejskiej, w tym z funduszy strukturalnych i z programów ramowych,
- innych źródeł.
Stanowisko ministerstwa: Zmianę płci w trakcie trwania studiów należy zarejestrować jako zmianę biznesową w zakresie danych osobowych i identyfikacyjnych studenta.
Aby to zrobić odnajdź studenta w Wykazie studentów. Kliknij w nazwisko studenta. Aby uaktualnić dane osobowe wybierz przycisk „Edytuj” w sekcji „O studencie” w podsekcji „Dane aktualne”. Następnie kliknij przycisk „Zmień aktualne dane”. Wpisz nowe dane osobowe, płeć i nowy numer PESEL z datą powzięcia informacji o zmianie. Zapisz wprowadzone zmiany.
W ten sposób wszystkie dane o studiowaniu przypisane do studenta pozostaną i będzie to prawidłowy zapis zmian wraz z historią danych osobowych.
Zobacz także:
Stanowisko ministerstwa: Stosownie do art. 345 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, z późn. zm.), w Wykazie osób ubiegających się o stopień doktora zamieszcza się dyscyplinę lub dyscypliny albo dziedzinę, w których jest przygotowywana rozprawa doktorska. Przepis dotyczy także osób ubiegających się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym.
Wyjaśniamy jednocześnie, iż nie jest konieczne uzupełnianie wstecz dat „od-do” obowiązywania dyscypliny. W momencie zaistnienia zmiany (podjęcia decyzji o zmianie dyscypliny lub rozszerzeniu listy dyscyplin), użytkownik stosownie do sytuacji dodaje datę „do kiedy” poprzednia dyscyplina obowiązywała i wprowadza aktualną, określając dla niej datę „od kiedy”. Do momentu zaistnienia zmiany nie jest konieczne dokonywanie uzupełnień w Systemie.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Stosownie do art. 345 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, z późn. zm.), w Wykazie osób ubiegających się o stopień doktora zamieszcza się dyscyplinę lub dyscypliny albo dziedzinę, w których jest przygotowywana rozprawa doktorska. Jednocześnie art. 202 ust. 4 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w kontekście wskazanych członków komisji dokonującej oceny śródokresowej, odwołuje się do dyscypliny, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska.
Uwzględniając sygnały od podmiotów prowadzących szkoły doktorskie, została dokonana modyfikacja działania Systemu w kontekście możliwości dokonania zmiany dyscypliny, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska. Do momentu zaistnienia zmiany nie jest konieczne dokonywanie uzupełnień w Systemie i formułowanie komunikatów do podmiotów.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Stosownie do art. 345 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, z późn. zm.), w Wykazie osób ubiegających się o stopień doktora zamieszcza się dyscyplinę lub dyscypliny albo dziedzinę, w których jest przygotowywana rozprawa doktorska. Jednocześnie art. 202 ust. 4 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w kontekście wskazanych członków komisji dokonującej oceny śródokresowej, odwołuje się do dyscypliny, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska. Wprowadzenie modyfikacji w Systemie wynika z istnienia możliwości zmiany dyscypliny oraz możliwości ustalenia tej aktualnej, także w kontekście przeprowadzania oceny śródokresowej.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Nie ma obowiązku uzupełniania wstecz dat „od-do” obowiązywania dyscypliny. W momencie zaistnienia zmiany (podjęciu decyzji o zmianie dyscypliny lub rozszerzeniu listy dyscyplin), użytkownik stosownie do sytuacji dodaje datę „do kiedy” poprzednia dyscyplina obowiązywała i wprowadza aktualną, określając dla niej datę „od kiedy”.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: W części dotyczącej współpracy międzynarodowej dane o liczbie nauczycieli wyjeżdzających/przyjeżdzających obejmują również osoby, które uczestniczyły w konferencjach naukowych odbywających się w ramach działań wynikających z zapisów danej umowy/porozumienia dotyczącego tej współpracy.
Permalink Data publikacji:Stanowisko Ministerstwa: Tak, z zastrzeżeniem, że okres realizacji tej mobilności powinien mieć miejsce w okresie sprawozdawczym (rok akademicki 2020/2021).
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: W zakresie danych części 1 Formularza danych uzupełniających niezbędnych do naliczania subwencji, dotyczących nauczycieli akademickich przyjeżdżających lub wyjeżdżających w ramach zawartych umów/porozumień o współpracy międzynarodowej, nie ma wymogu minimalnego czasu tej mobilności, o ile zawiera się ona w terminie sprawozdawczego roku akademickiego.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: W module sprawozdaje się „informacje o przychodach z usług badawczych świadczonych na zlecenie podmiotów nienależących do systemu szkolnictwa wyższego i nauki". Usługi badawcze świadczone na zlecenie osób fizycznych nie podlegają rejestracji.
Permalink Data publikacji:Ciąg dalszy pytania:
Pracownik zatrudniony jest na pełen etat, w okresie uprawnienia do urlopu rodzicielskiego złożył wniosek o łączenie urlopu rodzicielskiego z pracą na pół etatu. Nie nastąpiła zmiana warunków umowy o pracę.
Stanowisko ministerstwa: Osoba dalej jest zatrudniona na pełnym etacie, natomiast zmniejsza sobie wymiar świadczonej pracy. Pracownikowi nie należy modyfikować warunków zatrudnienia, a jedynie wprowadzić nieobecność.
Permalink Data publikacji:Zgodnie z treścią przepisu § 5 ust. 7 pkt 1 rozporządzenia ws. POL-on, w systemie gromadzi się m.in. dane w zakresie wysokości środków pochodzących z usług badawczych świadczonych na zlecenie podmiotów NIENALEŻĄCYCH do systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
Tym samym do systemu POL-on NIE NALEŻY wprowadzać danych na temat przychodów z usług badawczych świadczonych na zlecenie podmiotów tworzących system nauki i szkolnictwa wyższego, wyraźnie wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj.:
Pełna treść Komunikatu ministerstwa
Permalink Data publikacji:Podmiot zagraniczny, to podmiot, który podlega regulacjom danego prawa krajowego i ma tam siedzibę (kraj inny niż Polska).
Instytucja międzynarodowa, to taka, która zrzesza kilka krajów lub uczestników z kilku krajów – jest rozproszona. Podlega jurysdykcji międzynarodowej.
Permalink Data publikacji:Ciąg dalszy pytania:
Okres realizacji projektu wynosi maksymalnie 12 miesięcy.
Po wprowadzeniu daty zakończenia 19-08-2021 okres realizacji wyniesie 20 miesięcy, co nie jest prawdą i jest sprzeczne z zasadami programu.
Stanowisko ministerstwa: Należy sprawozdać faktyczny okres realizacji projektu.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Postępowanie w przypadku kiedy projekt jest przenoszony między instytucjami.
Każde przeniesienie projektu wykonywane jest na podstawie porozumienia stron lub innej trójstronnej umowy.
Podmiot, który pozyskał projekt i przekazuje go do realizacji innemu podmiotowi koryguje na podstawie porozumienia trójstronnego (lub umowy) informacje o zakończonym projekcie z dniem przekazania projektu. W związku z tym następuje konieczność aktualizacji danych, w tym: daty zakończenia projektu, daty rozliczenia środków, daty zakończenia kierowania projektem przez kierownika projektu.
Podmiot, który przejmuje realizację projektu traktuje porozumienie trójstronne (umowę) jako „dzień wydania decyzji lub podpisania umowy”, tj. dzień przyznania środków na realizacje projektu. W tej sytuacji data rozpoczęcia projektu, wynika bezpośrednio z porozumienia od kiedy projekt jest realizowany w drugim podmiocie.
Podmiot przejmujący projekt w środkach przyznanych na realizację projektu wprowadza wartość środków wynikających z porozumienia trójstronnego (umowy) tj. przyznane środki na kontynuacje projektu pomniejszone o wartość rozliczonych środków przez podmiot pierwotny od całości przyznanych środków w projekcie.
W zakresie danych dotyczących Kierownika projektu data rozpoczęcia kierowania projektem pokrywa się z datą od kiedy podmiot przejmujący rozpoczyna realizację projektu.
Permalink Data publikacji:Rejestrujemy tylko projekty, na które uczelnia uzyskała finansowanie zewnętrzne. Projekty z Subwencji nie zaliczają się do takich projektów.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa w sprawie kwalifikacji przyznanych środków w ramach funduszy strukturalnych środki należy zarejestrować jako krajowe.
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: Studia w uczelni są prowadzone w ramach kierunku studiów. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce nie definiuje terminu „specjalność”. Student, studiuje i kończy studia na kierunku, na którym uczelnia może prowadzić specjalności.
W związku z powyższym student studiując na danym kierunku studiów nie może być ponownie zrekrutowany na ten sam kierunek. Oznacza to, że student powinien najpierw zakończyć odbywanie studiów (czy to poprzez ich ukończenie, czy też skreślenie z listy studentów), a następnie może być ponownie zrekrutowany.
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: Zawieszenie w prawach studenta nie jest przesłanką do skreślenia z listy studentów. Student zawieszony nadal posiada status studenta, jednakże nie może korzystać z praw jakie wynikają z tego statusu.
W sytuacji zawieszenia studenta w prawach studenta (np. w sytuacji wszczęcia postępowania dyscyplinarnego) student ten pozostaje na semestrze, na którym został zawieszony do czasu "odwieszenia" (ponownego przywrócenia w prawach studenta).
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Tego typu oświadczenie może rodzić pewne trudności, zwłaszcza w kontekście zmian miejsca pracy. Należy zwrócić uwagę na fakt, że w ewaluacji bierze się pod uwagę wyłącznie osiągnięcia naukowe powstałe w związku z zatrudnieniem w podmiocie (nie dotyczy osiągnięć artystycznych). Jest to kwestia wewnętrzna podmiotu i pracownika.
Permalink Data publikacji:Stanowisko MNiSW: Dane w tym zakresie należało będzie sprawozdać do 30 czerwca 2022 r. (Nowelizacja rozporządzenia ws. POL-on z dnia 17.12.2021 r. § 4)
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: Jeśli nie ma dokładnej daty, należy wpisać 31 grudnia ostatniego roku finansowania projektu.
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: W takim przypadku należy sprawozdać datę decyzji lub datę podpisania umowy.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: W module Projekty naukowe nie sprawozdaje się projektów dydaktycznych.
Zobacz także: Jak rozumieć pojęcie "projekt naukowy"?
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: W polu jednostka finansująca należy podać nazwę instytucji, z którą podpisuje się umowę.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Dyscyplina projektu nie musi wynikać z dyscyplin kierownika projektu. Tematyka projektu musi być merytorycznie związana z badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi prowadzonymi w ramach danej dyscypliny naukowej.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Lider konsorcjum wskazuje kierownika projektu, podmioty współrealizujące – kierowników zespołów badawczych.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Projekt należy sprawozdać, jeśli jest się jego liderem lub podmiotem współrealizującym projekt.
Permalink Data publikacji:(c.d. pytania) Czy należy wprowadzić wszystkie te projekty? Czy tylko te, które mają komponent badawczy? Co z projektami gdzie finansowana jest jedynie mobilność w celach badawczych, ale badania nie? Czy należy wprowadzać projekty zakwalifikowane typowo jako dydaktyczne, takie jak np. Erasmus, ale posiadające komponent badawczy?
Stanowisko ministerstwa: Co do zasady, powinno sprawozdawać się projekty badawcze. W module istnieje możliwość sprawozdawania również projektów mających na celu upowszechnianie nauki. Jeśli mobilność ma charakter upowszechniania nauki to taki projekt należy sprawozdać.
Projektów dydaktycznych nie sprawozdaje się w module Projekty naukowe.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa: Jeśli umowa ramowa określa całość środków przyznanych na projekt, należy sprawozdać tylko dane z umowy ramowej, a także podać datę rozliczenia projektu wynikającą z ostatniej umowy szczegółowej.
Permalink Data publikacji:Ministerstwo nie udziela wytycznych w tym zakresie, pozostawiając tę kwestię do ustalenia wewnątrz podmiotu.
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: Co do zasady, w polu Instytucja finansująca wprowadzana jest nazwa instytucji, z którą podpisujemy umowę.
Permalink Data publikacji:Odpowiedź ministerstwa: W systemie wskazuje się jedynie nazwy podmiotów współrealizujących projekt, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Podmioty zarejestrowane w POL-on, to podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, Podmioty spoza bazy traktuje się jako nietworzące system szkolnictwa wyższego i nauki (mogą tworzyć, ale nie jest to potwierdzone).
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: W module Projekty naukowe wskazuje się jedynie kierownika zespołu lub kierownika zespołu badawczego. Członkowie zespołu nie podlegają rejestracji.
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: Pytanie "Czy lider grupy podmiotów realizującej projekt jest podmiotem należącym do systemu szkolnictwa wyższego i nauki" dotyczy „polskiego” systemu szkolnictwa wyższego i nauki. W opisanym przypadku należy udzielić odpowiedzi „Nie”.
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: Tryb konkursowy, to tryb, w którym w określonym terminie składa się wnioski (nie jest to więc nabór ciągły), a instytucja finansująca wybiera najlepsze do sfinansowania.
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: Należy wprowadzić wszystkie projekty, niezależnie od źródła finansowania.
Permalink Data publikacji:Interpretacja ministerstwa: Projekty dotyczące upowszechniania nauki, to projekty dotyczące organizacji konferencji, sympozjum, warsztatów naukowych albo np. wydania monografii. Ich głównym celem są działania popularyzujące i upowszechniające naukę. Z całą pewnością będą to projekty finansowane w ramach programów Społeczna Odpowiedzialność Nauki/Doskonała Nauka.
Projekty dotyczące upowszechniania nauki nie są uwzględniane w ewaluacji, gdyż nie są projektami badawczymi.
Permalink Data publikacji:Według interpretacji ministerstwa: Język polski jest językiem urzędowym. W systemie można wprowadzić nazwy własne w języku obcym jeśli nie podlegają tłumaczeniu.
W przypadku projektów naukowych, tytuł oraz streszczenie w języku polskim są polami obowiązkowymi. Tytuł i streszczenie w języku angielskim są polami fakultatywnymi.
Permalink Data publikacji:Według interpretacji ministerstwa: Co do zasady, w systemie wprowadza się wcześniejszą datę.
Permalink Data publikacji:Zgodnie z komunikatem ministerstwa przychody z tytułu komercjalizacji wyników badań naukowych oraz przychody z tytułu świadczenia usług badawczych na zlecenie podmiotów spoza systemu szkolnictwa wyższego i nauki powinny zostać wykazane według wartości NETTO.
Permalink Data publikacji:Zgodnie z wytycznymi ministerstwa, pracownik inżynieryjno-techniczny zatrudniony w uczelni nie ma w zakresie swoich obowiązków prowadzenia zajęć dydaktycznych – została z nim podpisana dodatkowa umowa na prowadzenie tych zajęć i w związku z powyższym powinien zostać wprowadzony do wykazu jako inna osoba prowadząca zajęcia.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, w POL-onie należy raportować zawieszenie kształcenia doktoranta tylko z przyczyn wskazanych w ustawie 2.0 (art. 204 ust. 3 ustawy).
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, nieobecność pracownika nie ma wpływu na jego udział czasu pracy w dyscyplinie.
Permalink Data publikacji:Zgodnie z art. 348 ust. 1 pkt 2 d ustawy 2.0, Baza dokumentów w postępowaniach awansowych obejmuje imiona i nazwisko członka komisji habilitacyjnej, numer PESEL, a w przypadku jego braku – numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które go wydało, oraz miejsce zatrudnienia. Numer PESEL członka komisji habilitacyjnej jest zatem obligatoryjną informacją podlegającą rejestracji w POL-onie.
Stanowisko ministerstwa: Odnosząc się do braku wiedzy podmiotów habilitujących w zakresie numerów PESEL członków komisji habilitacyjnej należy zauważyć, iż przedmiotowa kwestia dotyczy przepływu informacji bezpośrednio między ww. podmiotami a Radą Doskonałości Naukowej. Ministerstwo nie jest uprawnione do „pośrednictwa” w przekazywaniu numerów PESEL członków komisji habilitacyjnej. Dane w przedmiotowym zakresie podmioty habilitujące powinny uzyskać bezpośrednio od Rady Doskonałości Naukowej.
W opinii resortu brak danych w przedmiotowym zakresie nie uniemożliwia natomiast wprowadzenia do Systemu POL-on pozostałych informacji, w których posiadaniu znajduje się już podmiot habilitujący. Zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on (Dz. U. z 2019 r. poz. 496) organy właściwe aktualizują dane w bazie dokumentów w postępowaniach awansowych niezwłocznie po zaistnieniu zmiany albo po uzyskaniu informacji o zmianie. W świetle przywołanej regulacji można – zdaniem Ministerstwa – przyjąć, że dane dotyczące członków komisji habilitacyjnej zostaną uzupełnione w Systemie POL-on przez podmiot habilitujący po uzyskaniu informacji w przedmiotowym zakresie.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, decyzja w tej sprawie należy do instytutu.
Permalink Data publikacji:Zgodnie z wytycznymi ministerstwa, instytut badawczy lub PAN nie ma obowiązku rejestrowania pracownikowi zgody na dodatkowe zatrudnienie - jest to decyzja instytutu. Jeżeli instytut, na własne potrzeby, chce wprowadzić taką informację, to możliwe jest zarejestrowanie dodatkowego zatrudnienia w podmiocie znajdującym się w wykazie instytucji w POL-onie lub w podmiocie spoza wykazu.
Funkcjonalność ta dostępna jest również dla uczelni.
Permalink Data publikacji:Stanowisko Ministerstwa:
Doktorant przyjęty do szkoły doktorskiej w ramach programu „Doktorat wdrożeniowy” odbywa kształcenie na podstawie programu kształcenia oraz indywidualnego planu badawczego. Program kształcenia w szkole doktorskiej ustala w uczelni senat po zasięgnięciu opinii samorządu doktorantów. Przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce ani zasady programu „Doktorat wdrożeniowy” zawarte w komunikacie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o ustanowieniu programu nie wypowiadają się na temat konieczności opracowania odrębnych programów kształcenia dla uczestników programu, pozostawiając w tym względzie autonomię uprawnionym podmiotom.
Permalink Data publikacji:Stanowisko ministerstwa:
Pytanie dotyczy doktoranta studiów doktoranckich, który wszczyna (wszczął) postępowanie o nadanie stopnia doktora już na nowych zasadach. Tutaj trzeba wskazać na regulację zawartą w art. 179 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669, z późn. zm.) wskazującą wprost, że w przypadku doktorantów, którzy rozpoczęli kształcenie przed rokiem akademickim 2019/2020 i ubiegają się o nadanie stopnia doktora na nowych zasadach, postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora wszczyna złożenie wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów.
Zatem kwestia, czy dany podmiot doktoryzujący zaakceptuje zaproponowanego przez doktoranta kandydata na promotora, czy też odrzuci konkretną kandydaturę wskazując inną osobę, ma znaczenie drugorzędne.
Datą wiążącą jest data doręczenia podmiotowi doktoryzującemu wniosku o wyznaczenie promotora (lub promotorów). Tę datę należy zarejestrować w POL-onie i to od niej liczony jest termin na zarejestrowanie postępowania.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, termin biegnie od dnia powołania całej komisji habilitacyjnej przez podmiot habilitujący.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwo, w przypadku postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, w którym (pierwszy) podmiot habilitujący wskazany przez kandydata odmówił jego przeprowadzenia, podmiot ten nie rejestruje postępowania awansowego.
Dane wprowadza się w terminie 30 dni od dnia powołania komisji habilitacyjnej.
Permalink Data publikacji:Stanowisko Ministerstwa:
Stosownie do art. 198 ust. 6 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, kształcenie doktorantów może być prowadzone we współpracy z innym podmiotem, w szczególności przedsiębiorcą lub zagraniczną uczelnią lub instytucją naukową.
Wydaje się, że przedsiębiorca zatrudniający doktoranta biorącego udział w programie Doktorat wdrożeniowy współpracuje w kształceniu doktoranta – powinien więc zostać wpisany.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem MNiSW, stosownie do § 11 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ws. POL-on, rektor oznacza dane w wykazie osób ubiegających się o stopień doktora jako archiwalne w terminie 21 dni od dnia nadania stopnia albo skreślenia doktoranta z listy doktorantów.
W ust. 2 paragrafu określono, iż dane w wykazie przechowuje się przez okres 20 lat, liczony od roku następującego po roku, w którym nastąpiło oznaczenie tych danych jako archiwalne. Po upływie tego okresu rektor niezwłocznie usuwa dane archiwalne z wykazu.
Brzmienie przepisu wskazuje na konieczność archiwizowania danych w module.
Aktualnie funkcjonalność archiwizacji nie jest jeszcze dostępna w systemie. Zostanie ona dodana w przyszłości.
Permalink Data publikacji:Tak.
Stanowisko MNiSW:
Stosownie do art. 345 ust. 1 pkt 10 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w wykazie osób ubiegających się o stopień doktora zamieszcza się informację o wysokości stypendium doktoranckiego.
W przypadku zmiany tej wysokości w czasie zawieszenia kształcenia, o którym mowa w art. 204 ust. 3 ustawy, zmiana powinna zostać odnotowana.
Informacja ta nie wpływa na okres pobierania stypendium przez doktoranta, o którym mowa w art. 209 ust. 2 ustawy 2.0., ponieważ, stosownie do art. 209 ust. 3 ustawy, do tego okresu nie wlicza się okresu zawieszenia, chociaż w praktyce doktorant otrzymywał będzie stypendium przez dłuższy okres niż 4 lata, o których mowa w art. 209 ust. 2.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, w przedstawionej sytuacji można wpisać np. „nie dotyczy”.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, w przypadku trybu eksternistycznego, datą wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, jak również datą złożenia rozprawy doktorskiej, jest data doręczenia wniosku oraz rozprawy podmiotowi doktoryzującemu. Obie daty są tożsame.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, w takim przypadku, zgodnie z art. 189 ustawy 2.0 postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora wszczyna się na wniosek osoby spełniającej wymagania określone w art. 186 ust. 1 pkt 1-3 albo ust. 2 ww. ustawy. Do wniosku dołącza się rozprawę doktorską wraz z pozytywną opinią promotora lub promotorów.
Wobec braku regulacji szczególnych zastosowanie znajdzie art. 61 § 3 k.p.a., zgodnie z którym datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej. W związku z powyższym datą wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora jest data doręczenia wniosku podmiotowi doktoryzującemu.
Ponieważ do wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora dołącza się rozprawę doktorską, datą złożenia rozprawy będzie również data jej doręczenia podmiotowi doktoryzującemu.
Przepisu zawartego w art. 204 ust. 1 ustawy 2.0, zgodnie z którym kształcenie doktoranta kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej, nie należy utożsamiać ze złożeniem rozprawy doktorskiej na podstawie art. 189 ww. aktu normatywnego. Są to dwie odrębne czynności. Baza dokumentów w postępowaniach awansowych dotyczy postępowań awansowych, a nie szkół doktorskich.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, w świetle art. 179 ust. 7 przepisów wprowadzających ustawę 2.0, w przypadku uczestników studiów doktoranckich ubiegających się o nadanie stopnia doktora na nowych zasadach, postępowanie w przedmiotowym zakresie wszczyna złożenie wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów - w podmiocie przeprowadzającym to postępowanie. Datą wszczęcia postępowania będzie zatem data doręczenia wniosku podmiotowi doktoryzującemu.
Natomiast datą złożenia rozprawy doktorskiej będzie (późniejsza) data jej doręczenia ww. podmiotowi.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, studia doktoranckie powinny zostać zarejestrowane przez uczelnię A, natomiast rejestracji w module Osoby ubiegające się o stopień doktora dokonuje już uczelnia B.
W (starym) module Doktoranci nie wpisuje się danych dotyczących przewodu doktorskiego/postępowania o nadanie stopnia doktora. Dane do tego modułu wprowadzają jednostki prowadzące studia doktoranckie.
Do modułu Osoby ubiegające się o stopień doktora dane wprowadza jednostka prowadząca postępowanie w sprawie nadania stopnia (w nowym trybie). Osoba nie jest uczestnikiem kształcenia w szkole doktorskiej, więc wpisuje się tylko dane dotyczące postępowania. Do modułu nie wpisuje się danych studiów doktoranckich.
W sprawozdaniu o mobilności należy wykazać wszystkich absolwentów, którzy uczestniczyli w mobilności podczas studiów. Sprawozdanie należy sporządzić dla całej uczelni, a więc uwzględnić w nim zarówno absolwentów instytucji głównej, jak i filii.
Permalink Data publikacji:Zgodnie z nową interpretacją MNiSW i GUS wszystkie jednostki powinny złożyć sprawozdanie. W przypadku, gdy podmiot nie ma danych spełniających kryteria, musi oznaczyć sprawozdania jako „Brak danych do sprawozdania”.
Permalink Data publikacji:Stanowisko MNiSW: To, co chcecie Państwo wykazać jako zwiększenie stanu funduszu wsparcia osób niepełnosprawnych należy wpisać w zakładce „Dotacje”. Dane te zostaną przeniesione do odpowiedniej rubryki w sprawozdaniu. W kolejnym kroku proszę ponownie pobrać szablon lub poprawić odpowiednie pozycje w dotychczasowym szablonie, tak, aby były zgodne z danymi w zakładce „Dotacje”.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, jeśli w ramach rekrutacji bez podziału na kierunki prowadzone są zajęcia, które są wspólne np. dla trzech kierunków, wówczas pracownikowi należy wykazać liczbę godzin zajęć w odniesieniu do tych trzech kierunków.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, w module „Pracownicy”, w kontekście liczby godzin zajęć prowadzonych na kierunkach studiów, należy wykazywać jedynie godziny określone dla danego pracownika zgodnie z programem studiów danego kierunku. W przypadku, gdy w programie studiów są ujęte godziny ponadwymiarowe, wówczas powinny one być wykazywane w liczbie godzin zajęć.
Nie należy natomiast utożsamiać czasu pracy nauczyciela (pensum) z liczbą godzin zajęć realizowanych przez nauczyciela na kierunkach studiów, przy ustalaniu warunków prowadzenia tego kierunku studiów.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, godziny zajęć, które nie są ujęte w programie studiów nie powinny być wykazywane – dotyczy to np. zajęć w ramach programu Erasmus.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, zasadne jest wprowadzanie informacji wyłącznie w języku polskim.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, dane o wymiarze praktyk powinny być określone w programie studiów. W przypadku wymiaru innego niż liczba godzin (np. liczba tygodni) uczelnia powinna dokonać stosownego przeliczenia przyjętej miary na liczbę godzin zajęć.
Permalink Data publikacji:Zgodnie z interpretacją ministerstwa - tak.
Pełnienie funkcji promotora wiąże się z prowadzeniem zajęć, a co najmniej seminarium. W zakres obowiązków promotora wchodzi opieka nad studentem. W związku z tym, taka osoba powinna być wprowadzona do rejestru w systemie POL-on 2.0 jako „inna osoba prowadząca zajęcia”.
Permalink Data publikacji:W przypadku instytutów badawczych i instytutów PAN nie było automatycznego mapowania stanowisk podczas migracji danych ze starego modułu Pracownicy do POL-onu 2.0. Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, instytuty muszą samodzielnie wprowadzić pracownikom nowe stanowiska do POL-onu najpóźniej do 30 września 2020 r.
Permalink Data publikacji:Wszystkie merytoryczne pytania dotyczące ewaluacji należy zgłaszać mailowo na adres konstytucjadlanauki@nauka.gov.pl.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa - tak, jeżeli osoby te mają przypisane zajęcia określone programem studiów, to należy je wykazać w module Pracownicy jako tzw. Inne osoby prowadzące zajęcia.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, takiej osobie nie wprowadza się pensum z uwagi na brak prowadzenia zajęć dydaktycznych.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, liczbę godzin zajęć związaną z praktykami należy przypisać pracownikom uczelni lub innym osobom prowadzącym zajęcia, oddelegowanym przez uczelnię do prowadzenia tych zajęć, zgodnie z programem studiów. Zajęcia te mogą być przypisane tej osobie, która potwierdza w kartach okresowych osiągnięć studenta odbycie praktyk i uzyskanie zakładanych efektów uczenia się.
Zobacz też:
Permalink Data publikacji:Istnieją sytuacje, gdy pracownik prowadzi zajęcia obieralne, na które mogą zapisywać się studenci z różnych kierunków. Na początku roku akademickiego rejestruje mu się liczbę godzin zajęć dla wszystkich tych kierunków. Już po rozpoczęciu roku akademickiego może się okazać, że na te zajęcia nie zapisał się ani jeden student z danego kierunku.
Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, w takiej sytuacji zasadnym wydaje się, aby takiemu pracownikowi, który miał zadeklarowaną na dany rok akademicki liczbę godzin zajęć, skorygować wartość na odpowiadającą stanowi faktycznemu. Nie są tą bowiem pojedyncze godziny z uwagi na drobne nieobecności, ale być może cały wymiar zajęć dydaktycznych danego pracownika w ramach tych kierunków.
Zobacz też:
Według stanowiska MNiSW student, który studiuje i kończy studia na kierunku, na którym uczelnia prowadzi specjalności – otrzymuje jeden dyplom ukończenia studiów (z wyłączeniem indywidualnych studiów międzydziedzinowych/międzyobszarowych, których program może przewidywać uzyskanie dyplomu na co najmniej jednym kierunku studiów, zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy 2.0) oraz suplement do dyplomu z informacją o ukończonej specjalności. System POL-on jest zaprojektowany zgodnie z obowiązującymi przepisami - uczelnia nie może zatem wprowadzić do POL-on kilku dat zakończenia studiów na danym kierunku (z wyjątkiem sytuacji, kiedy absolwent ponownie zostanie przyjęty na studia ten sam kierunek i je ukończy). W systemie uczelnie nie raportują studiów w podziale na specjalności.
Permalink Data publikacji:Według stanowiska MNiSW część efektów uczenia się objętych programem studiów może być uzyskana w ramach zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Jeśli zajęcia e-learningowe wynikają z programu studiów należy zliczyć je do liczby godzin zajęć w module Kierunki studiów.
Permalink Data publikacji:Według stanowiska MNiSW należy dokonać przeliczenia wysokości opłaty z euro na złotówki według kursu z dnia 30 września.
Permalink Data publikacji:Według stanowiska MNiSW należy wprowadzić opłatę uśrednioną, wyliczoną przy wykorzystaniu średniej ważonej.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem MNiSW, stosownie do art. 345 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy 2.0, w wykazie osób ubiegających się o stopień doktora zamieszcza się informacje dotyczące stypendium doktoranckiego. Stypendium doktoranckie to świadczenie, o którym mowa w art. 209 ustawy. W wykazie nie należy zamieszczać informacji dotyczących innych ewentualnych świadczeń otrzymywanych przez doktoranta.
Na temat relacji pomiędzy stypendium doktoranckim a stypendium z grantu czy też możliwości pokrywania wypłaty stypendium doktoranckiego ze środków otrzymanych z grantu można przeczytać w komunikacie MNiSW.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, stosownie do § 11 ust. 1 pkt 1 a) rozporządzenia ws. POL-on dane do wykazu osób ubiegających się o stopień doktora należy wprowadzić w terminie 30 dni od dnia przyjęcia doktoranta do szkoły doktorskiej. Natomiast zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ws. POL-on dane należy aktualizować w terminie 21 dni od dnia zaistnienia zmiany albo uzyskania informacji o zmianie. Zatem nie jest wymagane wypełnianie wszystkich danych w momencie przyjęcia doktoranta do szkoły doktorskiej, lecz w terminie późniejszym, gdy podmiot będzie posiadał taką wiedzę. Należy zauważyć, że zgodnie z art. 201 ust. 2 ustawy 2.0 doktorantowi wyznacza się promotora lub promotorów w terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia kształcenia.
Uwaga! Do tej pory wprowadzenie promotora bez podania planowanego terminu złożenia rozprawy doktorskiej skutkowało wyświetleniem komunikatu o błędach. Informujemy, że pole dotyczące planowanego terminu złożenia rozprawy doktorskiej zostało usunięte z modułu Osoby ubiegające się o stopień doktora. Aktualnie informacja o promotorze jest wprowadzana niezależnie od innych danych.
Zgodnie ze stanowiskiem MNiSW, stosownie do art. 202 ust. 1 ustawy 2.0 – doktorant ma 12 miesięcy od rozpoczęcia kształcenia na przedstawienie indywidualnego planu badawczego (IPB). IPB zawiera w szczególności harmonogram przygotowywania rozprawy doktorskiej. Termin na jego przedstawienie jest także terminem na określenie dyscypliny (dyscyplin/dziedziny), w której przygotowywana jest rozprawa doktorska. Ustawa 2.0 nie reguluje szczegółowo kwestii zmiany IPB. Decyzja w tej sprawie pozostaje w zakresie autonomii podmiotu prowadzącego szkołę doktorską.
Należy natomiast zauważyć, że stanowisko Ministerstwa ma walor doradczo-informacyjny, nie ma charakteru wiążącej wykładni prawa.
Należy przyjąć, iż IPB powinien charakteryzować się trwałością. Nie można jednak wykluczyć, iż w sytuacjach nadzwyczajnych konieczne byłoby dokonanie w nim zmian. Kwestia ta mogłaby być przedmiotem regulacji regulaminu szkoły doktorskiej, natomiast zmiany takie powinny zostać dokonane we właściwym trybie – takim jak uzgodnienie z promotorem lub promotorami, ewentualne zaopiniowanie przez promotora pomocniczego, przedstawienie podmiotowi prowadzącemu szkołę doktorską. Można założyć, iż istotną cezurą w zakresie dokonywania istotnych zmian w IPB byłaby ocena śródokresowa, w ramach której przeprowadzana jest ocena realizacji planu.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem MNiSW, stosownie do § 11 ust. 1 pkt 1 a) rozporządzenia ws. POL-on dane do wykazu osób ubiegających się o stopień doktora należy wprowadzić w terminie 30 dni od dnia przyjęcia doktoranta do szkoły doktorskiej. Natomiast zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ws. POL-on dane należy aktualizować w terminie 21 dni od dnia zaistnienia zmiany albo uzyskania informacji o zmianie.
Stosownie do art. 345 ust. 1 pkt 12 ustawy 2.0, wykaz osób ubiegających się o stopień doktora obejmuje dyscyplinę lub dyscypliny albo dziedzinę, w których jest przygotowywana rozprawa doktorska.
Należy jednak zwrócić uwagę, iż – stosownie do art. 202 ust. 1 ustawy 2.0 – doktorant ma 12 miesięcy od rozpoczęcia kształcenia na przedstawienie indywidualnego planu badawczego (IPB). IPB zawiera w szczególności harmonogram przygotowywania rozprawy doktorskiej. Termin na jego przedstawienie jest także terminem na określenie dyscypliny (dyscyplin/dziedziny), w której przygotowywana jest rozprawa doktorska.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem MNiSW, ustawa 2.0 nie przewiduje obowiązku wyznaczenia doktorantowi opiekuna naukowego. Stosownie do przepisów ustawy, w wykazie osób ubiegających się o stopień doktora nie zamieszcza się również informacji w tym zakresie.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, promotor pomocniczy nie podlega rejestracji. Możliwość jego dodania została usunięta z systemu POL-on.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem MNiSW, wszyscy doktoranci kształcący się w takiej szkole doktorskiej w systemie POL-on są przypisani do instytucji wiodącej. Tym samym zostaną uwzględnieni tylko w składniku kadrowym algorytmu subwencji obliczonej dla instytucji wiodącej. Oznacza to, że nie zostaną zaliczeni w algorytmach pozostałych podmiotów. Podmioty te nie dostaną za nich środków.
Wynika to z art. 198 ust. 5 ustawy 2.0, stosownie do którego podmiot wiodący odpowiada za wprowadzenie danych do systemu POL-on i jest uprawniony do otrzymania środków na wspólne kształcenie w szkole doktorskiej. W umowie pomiędzy podmiotami prowadzącymi wspólnie szkołę doktorską, o której mowa w przepisie, powinien natomiast zostać określony sposób dystrybucji tych środków pomiędzy poszczególne podmioty.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem MNiSW, za datę skreślenia doktoranta należy przyjąć datę wydania decyzji o skreśleniu. Natomiast skreślenie z listy możliwe jest z chwilą, gdy decyzja o skreśleniu stała się ostateczna, czyli jeśli nie służy od niej odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa, w przypadku postępowań awansowych w sprawie nadania stopnia doktora realizowanych w trybie eksternistycznym jako "datę wszczęcia postępowania" należy przyjąć - w świetle art. 189 ustawy 2.0 - datę złożenia przez kandydata wniosku o wszczęcie postępowania (= wniosku o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym).
Permalink Data publikacji:Zgodnie ze stanowiskiem MNiSW, rejestrując dane takiego promotora (moduł Osoby ubiegające się o stopień doktora, zakładka "Rozprawa doktorska") należy w polu "Miejsce zatrudnienia" wybrać opcję "spoza systemu". Następnie w polu "Nazwa miejsca zatrudnienia" należy wpisać "emerytura". Nie trzeba w tym wypadku wypełniać pozostałych pól dotyczących zatrudnienia takiego promotora.
Nie jest planowane dodawanie odrębnego pola dotyczącego emerytury.
W formatce rejestracji szkoły doktorskiej, w sekcji "Dyscypliny, w których prowadzone jest kształcenie" podczytują się tylko te dziedziny i dyscypliny, w których podmiot posiadał uprawnienia do nadawania stopnia co najmniej doktora na dzień utworzenia szkoły doktorskiej. Przy tym chodzi o posiadanie uprawnień przez instytucję główną, a nie wydział. Informacje na ten temat system POL-on pobiera z modułu Instytucje.
Uwaga! Decyzją Ministerstwa aktualnie umożliwiamy rejestrację szkoły doktorskiej z datą utworzenia wcześniejszą niż data przeniesienia uprawnienia z jednostek podrzędnych na instytucję główną, jeśli:
Do wyboru jest tylko nowa lista dyscyplin, odpowiadająca tym, które zostały z dniem 30 kwietnia 2019 r. przeniesione na uczelnie/instytuty, ponieważ nie można utworzyć szkoły doktorskiej na podstawie starych dyscyplin.
Tak, należy wykazać te osoby, jeśli uczelnia przewidziała je jako realizujące część programu studiów w danym roku akademickim, bez względu na to, w jakim stosunku dana osoba realizuje zajęcia (umowa zlecenie, wolontariat, działalność gospodarcza).
Zobacz też:
Permalink Data publikacji:Jeśli uczelnia prowadzi jedynie program studiów niestacjonarnych, wówczas w module Kierunki studiów podajemy liczbę godzin zajęć wynikającą z tego programu. Również w module Pracownicy należy podać liczbę godzin zajęć wynikającą z tego programu.
Nie należy w tej sytuacji wpisywać pracownikowi liczby godzin zajęć w wysokości „0” – tak postępujemy jedynie w sytuacji jednoczesnego prowadzenia studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na kierunku.
Liczbę godzin zajęć należy odnosić do programu studiów.
Jeśli na danym kierunku program studiów przewiduje w standardzie kształcenia liczbę godzin zajęć przeznaczoną na samokształcenia, to w module Kierunki studiów należy uwzględnić kompletną liczbę godzin zajęć – uwzględniającą samokształcenie.
Natomiast w module Pracownicy należy podawać tylko liczbę godzin przypisaną do danego pracownika. Samokształcenie nie ma nauczyciela. Zatem w tym wypadku liczba godzin zajęć podana w module Kierunki będzie większa niż liczba godzin zajęć przypisana pracownikowi.
Permalink Data publikacji:Pojęcie zasiłku chorobowego (podobnie jak świadczenia rehabilitacyjnego) należy rozumieć zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy oraz przepisami ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. Nr 60, poz. 636z późn. zm.) – chodzi zatem o okres powyżej 33 dni (lub, odpowiednio, 14 dni).
Analogicznie do zasiłku chorobowego można potraktować świadczenie, które pobierają pracownicy służb mundurowych, niepodlegający ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.
Permalink Data publikacji:Wysokość stypendium doktoranckiego w module Osoby ubiegające się o stopień doktora należy podawać w kwocie brutto.
Permalink Data publikacji:Nie ma konieczności usuwania takiemu pracownikowi informacji na temat kraju urodzenia.
Permalink Data publikacji:Tak, osoby takie powinny być rejestrowane w module Osoby ubiegające się o stopień doktora w POL-onie 2.0, ze wskazaniem, że przygotowywanie rozprawy doktorskiej odbywa się w trybie "Studia doktoranckie".
Należy je zarejestrować dopiero po otwarciu formalnego postępowania ws. uzyskania stopnia doktora.
Wyszczególnienie, kogo rejestrujemy w module Osoby ubiegające się o stopień doktora, znajduje się tutaj.
W module Osoby ubiegające się o stopień doktora nie podaje się informacji na temat odbywanych przez "starych" doktorantów studiów doktoranckich. Te informacje znajdują się w starym POL-onie.
Stanowisko ministerstwa: Dane do wykazu osób ubiegających się o stopień doktora powinny być wprowadzane w terminie 30 dni od dnia wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym - zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 1 a) rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on (Dz. U. z 2019 r. poz. 496 z późn. zm.).
Tym samym traci aktualność stanowisko wyrażone w dniu 9 kwietnia 2020 r., zgodnie z którym „w przypadku postępowań prowadzonych w trybie eksternistycznym informacje do nowego wykazu osób ubiegających się o stopień doktora systemu POL-on 2.0 powinny być wprowadzane od momentu złożenia przez kandydata wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów.”
Równocześnie zwracamy uwagę, że wobec braku odmiennych uregulowań zawartych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm. - dalej PSWiN) odpowiednie zastosowanie znajdą przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (zob. art. 178 ust. 3 PSWiN). Zgodnie z art. 61 § 3 K.p.a. datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora jest postępowaniem wszczynanym na żądanie strony, na co wskazuje art. 189 PSWiN. W związku z powyższym - w opinii resortu - wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora nie wymaga wydania postanowienia (uchwały).
Permalink Data publikacji:System sprawdza uprawnienia instytucji do nadawania stopnia co najmniej doktora na dzień utworzenia szkoły doktorskiej. Problem mógł wynikać z tego, że na wskazaną datę uprawnienie do nadawania stopnia doktora przysługiwało wydziałowi, a nie uczelni, co początkowo uniemożliwiało pozytywne zweryfikowanie uprawnień.
Uwaga! Decyzją Ministerstwa, aktualnie system weryfikuje również, czy uprawnienie, które obecnie posiada instytucja główna wcześniej było na wydziale. Jeśli tak, umożliwia utworzenie szkoły na podstawie tych uprawnień. Data utworzenia szkoły nie może być wcześniejsza niż 1.10.2018 r. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Tak, zgodnie z decyzją ministerstwa, (z którą można się zapoznać tutaj) w POL-onie 1 może zostać zarejestrowany doktorant przyjęty na studia w wyniku przeniesienia. Chodzi o sytuacje, gdy doktorant studiował w ramach "starych" studiów doktoranckich w jednej jednostce organizacyjnej i przeniósł na inne "stare" studia doktoranckie w innej jednostce organizacyjnej, przy czym nie było przerwy w studiowaniu. Decyzja o przyjęciu doktoranta na studia doktoranckie w wyniku przeniesienia jest autonomiczną decyzją jednostki prowadzącej studia doktoranckie. Jednostka taka powinna zwrócić się do Helpdesku OPI PIB z wnioskiem o zarejestrowanie doktoranta, ponieważ od 1.10.2019 r. podmioty nie mają możliwości samodzielnego rejestrowania nowych osób w module Doktoranci.
Permalink Data publikacji:Przepisy wskazują na obowiązek uzupełnienia danych za okres od dnia 1 października 2018 r.
Jeśli kierunek, który został wygaszony, został zmigrowany do nowej wersji systemu POL-on, zasadnym jest uzupełnienie informacji o liczbie godzin zajęć za rok akademicki 2018/2019 (zarówno w module Kierunki studiów, jak i module Pracownicy). Jeśli natomiast kierunek wygasł i nie został zmigrowany do POL-onu 2.0, wówczas nie będzie możliwości odzwierciedlenia w POL-onie informacji w tym zakresie.
Zwracamy uwagę, że w pierwszej kolejności należy przede wszystkim uzupełniać informacje w zakresie kierunków prowadzonych, natomiast w dalszej kolejności w zakresie kierunków wygaszonych.
W zakładce "Roczny wymiar zajęć dydaktycznych" należy wskazać planowany dla danego pracownika wymiar pensum na dany rok akademicki. Nie ma możliwości doliczania godzin za poprzedni rok akademicki, gdyż pensum jest ustalane oddzielnie na każdy rok akademicki. „Przesuwanie pensum” nie jest ponadto zgodne z obowiązującymi przepisami.
Permalink Data publikacji:Roczny wymiar zajęć dydaktycznych jest to wartość zatwierdzona przez władze uczelni w zakresie przydziału zajęć dydaktycznych na dany rok akademicki. Należy w tym miejscu wpisać całe planowane pensum, w którym zawarta będzie już informacja o tym, czy ktoś w danym roku akademickim będzie miał zwiększone pensum z racji wykonywania godzin ponadwymiarowych (zastępując innego nauczyciela akademickiego będącego, np. na urlopie dla poratowania zdrowia), czy też zmniejszone z racji pełnienia funkcji.
Wartość tę należy wpisać przed rozpoczęciem roku akademickiego. Jest to zatem wartość planowana (deklaratywna). Nie należy aktualizować tych danych w czasie, o ile nie nastąpiły istotne zmiany w przydziale zajęć poszczególnym pracownikom.
Permalink Data publikacji:Roczny wymiar zajęć dydaktycznych jest to wartość zatwierdzona przez władze uczelni w zakresie przydziału zajęć dydaktycznych na dany rok akademicki. Należy w tym miejscu wpisać całe planowane pensum, w którym zawarta będzie już informacja o tym, czy ktoś w danym roku akademickim będzie miał zwiększone pensum z racji wykonywania godzin ponadwymiarowych (zastępując innego nauczyciela akademickiego będącego, np. na urlopie dla poratowania zdrowia).
Permalink Data publikacji:Nie, pojedyncze nieobecności lub zastępstwa nic nie zmieniają. Do POL-onu wpisujemy liczbę godzin zajęć wynikającą z programu zajęć na dany rok. Jest to wartość planowana, a nie zrealizowana. Chodzi o maksymalne uproszczenie wprowadzania danych. Nie należy odwzorowywać stanu faktycznego po fakcie, a więc późniejsze zdarzenia typu zastępstwa nie wpływają na konieczność modyfikacji wartości zadeklarowanych – gdy np. jeden nauczyciel akademicki zastępuje innego nauczyciela jedynie sporadycznie (pojedyncze zajęcia).
Uwaga! Zgodnie z aktualnymi wytycznymi z ministerstwa w przypadku ewentualnego wystąpienia istotnych zmian w reprezentacji godzin przez poszczególnych pracowników danego kierunku (np. choroba pracownika i przejęcie znacznej części lub nawet wszystkich zajęć w dłuższym okresie czasu przez innego pracownika), dopuszczalna jest korekta liczby godzin zajęć celem prawidłowego odzwierciedlenia liczby godzin zajęć w Systemie POL-on.
Więcej informacji na temat liczby godzin zajęć znajdziesz tutaj.
Permalink Data publikacji:Wykaz osób ubiegających się o stopień doktora (w POL-onie 2.0) z mocy ustawy 2.0 obejmuje:
oraz, na mocy ustaleń z ministerstwa:
W dalszym ciągu zestawienie doktorantów realizujących kształcenie na starych zasadach jest dostępne w starym POL-onie (do 2023 r.), z możliwością podglądu i edycji danych.
Permalink Data publikacji: