Definicje
Duża infrastruktura badawcza
Duża infrastruktura badawcza - aparatura naukowo-badawcza w tym infrastruktura informatyczna nauki, o wartości przekraczającej:
- 150 000 zł - w przypadku aparatury naukowo-badawczej służącej do prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych w grupie nauk humanistycznych i społecznych oraz w grupie nauk o sztuce i twórczości artystycznej,
- 500 000 zł - w przypadku aparatury naukowo-badawczej służącej do prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych w grupie nauk ścisłych i inżynierskich oraz w grupie nauk o życiu.
Wartość początkowa środka trwałego decyduje czy daną infrastrukturę można zaliczyć do dużej infrastruktury badawczej. Warto zaznaczyć, że infrastruktura nieprzekraczająca ww. wartości granicznych nie powinna być wprowadzana do POL-onu. Powyższa zasada dotyczy zarówna nabytej jak i dużej infrastruktury badawczej wytworzonej we własnym zakresie. Dokument OT na podstawie, którego wprowadzono infrastrukturę badawczą do ewidencji środków trwałych, decyduje czy w POL-onie wykazujemy dużą infrastrukturę badawczą będącą pojedynczym aparatem, zestawem aparatów czy aparaturą z niezbędną infrastrukturą.
Strategiczna infrastruktura badawcza
Strategiczna infrastruktura badawcza - dużą infrastruktura badawcza oraz infrastruktura budowlana, ujęta w wykazie przedsięwzięć w zakresie strategicznej infrastruktury badawczej, która stanowi Polską Mapę Drogową Infrastruktury Badawczej.
Środki własne
Środki własne – mogą obejmować m.in. środki przyznane na utrzymanie potencjału badawczego.
Publikacje
Publikacje - zgodnie z art. 4c ust. 3 pkt. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, System obejmuje dane o działalności badawczo-rozwojowej jednostek naukowych i zawiera informacje o publikacjach w czasopismach naukowych oraz monografiach naukowych lub w rozdziałach w monografiach naukowych autorstwa pracowników jednostki naukowej oraz publikacjach osób niebędących pracownikami jednostki, które afiliowały te publikacje do tej jednostki. Zgodnie z delegacją ustawową, System powinien obejmować wszystkie publikacje pracowników jednostki naukowe niezależnie czy afiliowali ją czy nie do zatrudniającej ich jednostki. Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie pracy, pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie: umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Nie powinny być umieszczone w System Informacji o Nauce preprinty będące wstępną wersją publikacji naukowej, która nie została jeszcze opublikowana w czasopiśmie naukowym.
Konferencje naukowe
Konferencje naukowe - zgodnie z art. 4c ust. 3 pkt. 8 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, Systemie zawiera informacji o zorganizowanych konferencjach naukowych. Rozporządzenie o Systemie Informacji o Nauce doprecyzowuje zakres zbieranych informacji m.in. czy są to konferencje krajowe czy międzynarodowe. Kryterium zaliczenia organizowanej konferencji do zagranicznych należy posługiwać się definicja określoną w § 12 pkt 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13 lipca 2012 r. w spawie kryteriów i trybu nadawania kategorii naukowej jednostkom naukowym, w którym określono, że konferencja międzynarodowa – to taka, na której co najmniej 1/3 czynnych uczestników prezentujących referaty reprezentowała zagraniczne ośrodki naukowe.
Uczestnik konferencji
Uczestnik konferencji – osoba fizyczna lub prawna dokonująca rejestracji na konferencję oraz dokonująca opłaty za uczestnictwo oraz osoba będąca prelegentem lub korzystająca z zaproszenia specjalnego.
Jednostka naukowa
Jednostka naukowa - zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki - prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:
- podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
- jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619, z późn. zm.),
- instytuty badawcze w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.),
- międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Polską Akademię Umiejętności,
- inne jednostki organizacyjne niewymienione w lit. a-e, posiadające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będące organizacjami prowadzącymi badania i upowszechniającymi wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.6.2014, str. 1).
W przypadku uczelni, jednostki organizacyjne niebędące podstawowymi w rozumieniu statutu uczelni, prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe i spełniające kryteria określone w art. 2 pkt 9 lit. f ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, można oznaczyć w Systemie, jako „jednostki naukowe”.
Zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, Minister przyznaje środki finansowe na naukę, uczelniom - na działalność, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 4, oraz na rozbudowę i utrzymanie infrastruktury informatycznej nauki, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2a i art. 20 pkt 1 lit. b, a także na działalność upowszechniającą naukę, o której mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 i ust. 4a, oraz w przypadku gdy zgodnie ze statutem w strukturze uczelni nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych, na działalność, o której mowa w art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20. Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 2a ww. ustawy, w przypadku uczelni, w których zgodnie ze statutem uczelni, nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych, kompleksową ocenę jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej przeprowadza się w stosunku do całej uczelni.
Podmiot potwierdzający kompetencje laboratorium badawczego
Podmiot potwierdzający kompetencje laboratorium badawczego – uprawnione organizacje (akredytacja Polskiego Centrum Akredytacji, akredytacja zagranicznej jednostki akredytacyjnej, notyfikacja lub certyfikacja), posiadanie laboratoriów certyfikowanych w zakresie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej oraz wdrożone międzynarodowe systemy jakości.
Wdrożone systemy jakościa
Wdrożone systemy jakości - systemy zgodne z ISO 9000, ISO 1400, PN(OHSAS) 18000 i inne (międzynarodowe systemy jakości).
Dziedzina wiodąca
Dziedzina wiodąca - dziedzina dominująca w działalności naukowej pracownika, do której został on zaliczony przez jednostkę naukową w składanych przez nią wnioskach o przyznanie dotacji na działalność statutową.
Zaliczenie do liczby N
Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 września 2015 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości dotacji i rozliczania środków finansowych na utrzymanie potencjału badawczego oraz na badania naukowe lub prace rozwojowe oraz zadania z nimi związane, służące rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich (Dz.U. z 2015 r. poz. 1443), jednostka naukowa ubiegając się o przyznanie dotacji na utrzymanie potencjału badawczego podaje we wniosku liczbę osób, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, zatrudnionych w jednostce naukowej przy prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych na podstawie stosunku pracy, ustalona na podstawie złożonych pracodawcy przez pracowników pisemnych oświadczeń o wyrażeniu zgody na zaliczenie do tej liczby:
- w przypadku podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni - będących pracownikami, o których mowa w art. 108 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842 i 1933), oraz pracownikami naukowo-technicznymi i inżynieryjno-technicznymi, zatrudnionymi w celu wykonywania prac pomocniczych w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych;
- w przypadku jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk - będących pracownikami, o których mowa w art. 87 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2016 r. poz. 572, 1311 i 1933);
- w przypadku instytutów badawczych - będących pracownikami, o których mowa w art. 39 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079 i 1311);
- w przypadku pozostałych jednostek naukowych - będących pracownikami zatrudnionymi na stanowiskach związanych z prowadzeniem badań naukowych lub prac rozwojowych.
Pracownik może złożyć oświadczenie tylko w jednej, wybranej przez siebie jednostce naukowej, bez względu na liczbę jednostek naukowych, w których jest zatrudniony. Zatrudnienie podaje się według stanu na dzień złożenia wniosku. Biorąc powyższe pod uwagę, w oświadczeniu o zaliczeniu do liczby N, powinien zostać wskazany rok, którego dotyczy oświadczenie, czyli rok, na który jednostka, w oparciu o omawiane oświadczenie, składa wniosek o dofinansowanie działalności statutowej. Oświadczenia złożone po 25.05.2015 roku mogą mieć formę bezterminową. Jeżeli oświadczenie nie jest bezterminowe, to w roku x składa się oświadczenie dotyczące przyznania dotacji na utrzymanie potencjału badawczego na rok x+1.
Na potrzeby przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych, zgodnie z § 13 ust. 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych (Dz. U. poz. 2154), liczba N brana pod uwagę przy przyznawaniu kategorii jednostkom naukowym i uczelniom jest określana:
- na podstawie wykazów pracowników jednostki zamieszczonych przez tę jednostkę w ankiecie, zawierających informacje, o których mowa w części B ust. 1 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia,
- według stanu na dzień złożenia wniosków o przyznanie środków finansowych na działalność statutową składanych w każdym roku objętym ankietą i nie może być mniejsza od liczby pracowników podanej przez jednostkę we wnioskach, o których mowa w pkt 2, chyba, że zmniejszenie jest wynikiem kontroli przeprowadzonej w jednostce.
Rok złożenia oświadczenia | Na potrzeby przyznania środków finansowych na działalność statutową | Na potrzeby przyznania kategorii naukowej | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rok przyznania środków finansowych na działalność statutową | Rok brany pod uwagę przy ustalaniu w ankiecie wykazów pracowników jednostki naukowej | |||||
2012 | 2013 | nie dotyczy | ||||
2013 | 2014 | 2013 | ||||
2014 | 2015 | 2014 | ||||
2015* | 2016 | 2015 | ||||
2016* | 2017 | 2016 |
* Oświadczenia złożone po 25.05.2015 roku mogą mieć formę bezterminową. Jeżeli oświadczenie nie jest bezterminowe, to w roku x składa się oświadczenie dotyczące środków finansowych na działalność statutową na rok x+1.
Przy ubieganiu się o przyznanie środków finansowych na działalność statutową
Przy ubieganiu się o przyznanie środków finansowych na działalność statutową, jednostka składając wniosek o finansowanie działalności statutowej podaje liczbę pracowników zatrudnionych w danej jednostce przy realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych na dzień złożenia wniosku i tylko tych, którzy złożyli oświadczenie o zaliczeniu do liczby N. Ponadto, w przypadku, gdy pracownik złożył oświadczenie np. do 15 września n-go roku zostaje on uwzględniony przy określaniu dotacji na utrzymanie potencjału badawczego (n+1) roku. Jeśli po terminie złożenia wniosku na dzielność statutową, pracownik odwołałby swoje oświadczenie o zaliczeniu do liczby N w danej jednostce, rozwiązał umowę o pracę, lub złożył oświadczenie o zaliczeniu do liczby N w przypadku jego wcześniejszego braku, nie miałoby to znaczenia przy określaniu dotacji na (n+1) rok, lecz dopiero na (n+2) rok. Wynika to z tego, że zgodnie z przepisami przy określaniu wysokości dotacji na utrzymanie potencjału badawczego, przyjmuje się liczbę N z dnia złożenia wniosku. Obecnie, jeśli pracownik nie odwoła oświadczenia lub nie nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę (automatyczne wygaśnięcie oświadczenia o zaliczeniu do liczby N), to będzie on uwzględniany przy określaniu dotacji na (n+1) rok oraz lata następne. Liczba pracowników podana przy wniosku o finansowanie działalności statutowej i liczba pracowników, którzy złożyli oświadczenie o zaliczeniu do liczby N powinna być taka sama w POL-onie jak i wniosku na dzień złożenia wniosku.
Do kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych
Do kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych, zgodnie z § 15 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 października 2015 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 2015), liczba publikacji uwzględnianych przy kompleksowej ocenie łącznie z liczbą osiągnięć naukowych i twórczych, nie może być większa niż 3N, gdzie N jest średnią arytmetyczną, z okresu objętego ankietą, liczby pracowników zatrudnionych w jednostce naukowej w poszczególnych latach przy realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach stosunku pracy, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, ustaloną na podstawie oświadczeń o wyrażeniu zgody na zaliczenie ich do liczby pracowników zatrudnionych w danej jednostce przy realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych, składanych przez pracowników do celów ubiegania się o przyznanie środków finansowych na działalność statutową. Przy czym, jednostka naukowa zamieszcza w ankiecie wykazy wszystkich pracowników, którzy złożyli oświadczenie o zaliczeniu do liczby N, za każdy rok podlegający ocenie, uwzględnionych przez nią w liczbach pracowników podanych w tych latach we wnioskach o przyznanie środków finansowych na działalność statutową.
GUF (General University Funds)
Dla procedur standardowych dla badań statystycznych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej, sektora szkolnictwa wyższego zdefiniowano odrębną kategorię „funduszu finansowania szkół wyższych” (GUF), która miała ułatwić ujęcie w statystykach szczególnych mechanizmów finansowania działalności B+R, charakterystycznych dla tego właśnie sektora. Większość krajów członkow¬skich jest zdania, że skoro B+R stanowi nieodłączny element działalności instytucji szkolnictwa wyższego, to wszelkie środki finansowe przyznawane takim instytucjom mają niejako automatycznie wbudowany komponent B+R. Zgodnie z tą interpretacją środki takie są klasyfikowane jako fundusz finan-sowania szkół wyższych (GUF). Podręcznik Frascatti Manual 2002, rekomenduje następujące podejście do definicji publicznego funduszu fi¬nansowania szkół wyższych (General University Funds – GUF). Środki finansowe na działalność B+R w sektorze szkolnictwa wyższego pochodzą z wielu różnych źródeł. W większości krajów członkowskich OECD głównym ich źródłem jest tradycyjnie część dotacji ogólnej pochodzącej ze środków publicznych, określana mianem funduszu finansowania szkół wyż¬szych (general university funds – GUF), która jest przekazywana instytucjom szkolnictwa wyższego na finansowanie wszystkich rodzajów prowadzonej przez nie działalności (działalność badawcza/dydaktyczna). W ramach danych dotyczących wypłat środków z tych dotacji nie wyodrębnia się różnych rodzajów czynności wykonywanych przez pracowników instytucji szkolnictwa wyższego (działalność dydaktyczna, prace B+R, czynności administracyjne, opieka zdrowotna itd.), gdyż ze środków tych pokrywa się wszystkie płatności związane z ich pracą.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, środki finansowe na naukę przeznacza się na:
- strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych oraz inne zadania finansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, zwane dalej „Centrum Rozwoju”,
- badania naukowe lub prace rozwojowe na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa prowadzone w ramach strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych zadań, o których mowa w pkt 1,
- badania podstawowe i inne zadania finansowane przez Narodowe Centrum Nauki,
- działalność statutową,
- inwestycje w zakresie dużej i strategicznej infrastruktury badawczej oraz inwestycje budowlane służące badaniom naukowym lub pracom rozwojowym,
- współpracę naukową z zagranicą,
- zadania współfinansowane ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej albo z niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
- działalność upowszechniającą naukę,
- programy i przedsięwzięcia ustanawiane przez Ministra, w tym ukierunkowane na wspieranie młodych naukowców lub osób rozpoczynających karierę naukową,
- tworzenie warunków rozwoju naukowego wybitnie uzdolnionych absolwentów studiów pierwszego stopnia oraz studentów, którzy ukończyli trzeci rok jednolitych studiów magisterskich, w tym ustanowienie programu „Diamentowy Grant”,
- nagrody za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne,
- stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców,
- finansowanie działalności Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych oraz Komitetu Polityki Naukowej, zespołów, recenzentów i ekspertów oraz działalności kontrolnej,
- finansowanie bibliotek naukowych niewchodzących w skład jednostek naukowych, o których mowa w art. 2 pkt 9 lit. a-c ustawy, w zakresie prowadzonej działalności naukowej oraz działalności upowszechniającej naukę.
Środki finansowe przekazane do agencji wykonawczych powołanych do:
- wspierania działalności naukowej w zakresie badań podstawowych (Narodowe Centrum Nauki),
- zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa (Narodowego Centrum Badań i Rozwoju),
są środkami pochodząc z budżetu państwa cz. 28 Nauka.
Wprowadzanie informacji niejawnych
Zgodnie z art. 4c ust. 3 pkt 5 oraz ust. 13 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz.2045), System Informacji o Nauce obejmuje dane o działalności badawczo-rozwojowej jednostek naukowych i jej efektach, oraz zawiera informacje o realizowanych krajowych i międzynarodowych projektach obejmujących badania naukowe lub prace rozwojowe. Zgodnie z ww. ustawą, dane i informacje zawarte w systemie są powszechnie dostępne (z wyłączeniem informacji o przychodach jednostki oraz danych osobowych pracowników naukowych zatrudnionych w jednostkach naukowych przy realizacji badań naukowych lub pracach rozwojowych w ramach stosunku pracy). Również rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 2145), nie zawiera szczególnych uregulowań dotyczących wymogu zamieszczania w ankiecie, danych i informacji chronionych tajemnicą przedsiębiorstwa, ich przetwarzania, udostępniania w tym m.in. członkom Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych oraz zespołów ewaluacyjnych. Rozporządzenie uregulowało tylko sposób przeprowadzania kompleksowej oceny, jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych prowadzących badania naukowe lub prace rozwojowe na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, objęte ochroną informacji niejawnych. Zgodnie z § 7 ust. 1 i § 27 rozporządzenia, na podstawie informacji zamieszczonych w ankiecie, kompleksową ocenę przeprowadza się w dwóch etapach. W pierwszym etapie jednostka naukowa, podlega ocenie na podstawie informacji zawartych w ankiecie, w drugim etapie, ocenia się efekty działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej na rzecz obronności i bezpieczeństwa, w szczególności na podstawie poziomu naukowego realizowanych przez tę jednostkę badań naukowych lub prac rozwojowych i osiągniętych wyników. Ocenę w drugim etapie przeprowadza się w siedzibie jednostki naukowej przez zespół ewaluacji, w skład, którego wchodzą eksperci posiadający poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „tajne”, uzyskane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1167 i 1948) w tym eksperci wskazani przez Ministra Obrony Narodowej lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Ocenę, zgodnie z powyższym trybem, KEJN przeprowadza tylko w przypadku wystąpienia ocenianej jednostki do ministra z wnioskiem o jej przeprowadzenie zgodnie z powyższymi zasadami. Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia, jednostka naukowa, przedstawia w ankiecie tylko informacje niepodlegające ochronie. Informacje o realizacji krajowych i międzynarodowych projektów obejmujących badania naukowe, zawierające klauzury dotyczące zachowanie poufności danych, nie powinny być umieszczane w POL-onie jak również ankiecie i ogólnie dostępne. Byłoby to, bowiem naruszeniem warunków umownych, a niedotrzymanie warunków poufności (publiczny dostęp do danych projektu), mógłby skutkować karami finansowymi oraz narażeniem jednostki na procesy sądowe, których skutki musiałaby ponieść jednostka naukowa, lub budżet państwa w przypadku gdyby Ministerstwo wymagała umieszczania tych danych w POL-onie lub ankiecie jednostki naukowej. W przypadku umów o komercyjnym charakterze zawieranych przez jednostki naukowe, jeśli z umowy zawieranej w tej sprawie wynika, że mamy do czynienia np. z tajemnicą przedsiębiorstwa, która może zostać wyrażona poprzez zastrzeżenie poufności poszczególnych jej postanowień, ewentualnie z inną informacją podlegającą ochronie na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa, kierownika jednostki jest zwolniony z ustawowego obowiązku wprowadzania do systemu POL-on danych i informacji wynikających z realizacji projektów o tym charakterze. To na jednostce ciąży obowiązek zapewnienia ochrony informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa obwarowaną kontraktem wiążącym jednostkę naukową z przedsiębiorcą jak również podjęcie decyzji czy taką informację umieścić w Systemie Informacji o Nauce oraz ankiecie składanej w celu przyznawania przez Ministra kategorii naukowej jednostce naukowej.
Efekty praktyczne, wdrożenia i aplikacja produktu, na potrzeby wymogów ankiety.
Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych przyjął zasadę, że jeżeli w wyniku wdrożenia prowadzonych prac naukowych i naukowo-badawczych jednostka z tego tytułu uzyskała przychód, który może potwierdzić fakturą, należy przedstawić to, jako wdrożenie. W przypadku, gdy wdrożenie nie przyniosło jednostce przychodów, takie wdrożenie należy umieścić w karcie aplikacji (np. procedura, opracowana przez instytut wdrożona w podmiocie potwierdzającym aplikację).
Odpowiedź udzielona przez MNiSW dnia: 2017-03-02